De Foute Maand heeft het marktaandeel van Qmusic bij de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49 jaar flink opgestuwd. Dit blijkt uit de cijfers over de periode mei / juni 2021 van het NLO. De directe concurrenten daalden.
Q helemaal fout
In juni organiseerde Qmusic haar jaarlijkse Foute Maand met als hoogtepunt de Foute 1500. Net als vorig jaar zorgde dit voor een flinke stijging van de luistercijfers.
Waar Qmusic de afgelopen metingen geen groei vertoonde bij de doelgroep 20-49 jaar, komt daar nu in een keer 1,1%-punt bij en noteert de zender 20,2% marktaandeel. Ten opzichte van een jaar geleden is dit een stijging van 2,2%-punt. Bovendien kruipt Q hiermee naar haar eigen record uit oktober / november 2020, toen 20,5% marktaandeel behaald werd.
“Ik ben ontzettend trots. Iedereen in de radiowereld keek op toen Qmusic begon met het draaien van ‘foute’ muziek,” aldus Programmadirecteur Dave Minneboo. “Inmiddels weten we dat het een van de grote successen van onze zender is. In juni zijn de luistercijfers vaker goed en dit keer gaan ze helemaal door het dak. Deze cijfers laten zien dat de luisteraars ons feest op de radio ontzettend weten te waarderen in een tijd waarin negativiteit door het coronavirus een hoofdrol kreeg.“
Regionale versies
Wel moet hierbij vermeld worden dat deze cijfers zeer waarschijnlijk een optelling is van de landelijke Qmusic en de regionale versies ‘Qmusic Limburg‘ en ‘Qmusic Non-stop Maximum Hits‘ in de Randstad. De laatste twee doen namelijk niet mee als zelfstandig station aan de meting. En ook Qmusic Limburg zond de Foute 1500 uit, maar dan non-stop.
Radio 538 en 2 omlaag
Mede door de sterke prestaties van Qmusic, zakte concurrent Radio 538 met 0,8%-punt naar 14,5% marktaandeel. Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar is dit een daling van 1,5%-punt. Ook NPO Radio 2 ging omlaag. Dit keer met 0,3%-punt naar 11,7%. Vorig jaar was het marktaandeel precies een procentpunt hoger. Voor NPO Radio 2 is het de vijfde daling op een rij.
Plek vier blijft voor Radio 10 (met deels Radio 10 Brabant erbij). Wel daalde het marktaandeel met 0,4%-punt naar 10,4%. Een jaar geleden scoorde het station eveneens 10,4% marktaandeel. Sky Radio scoort bij de 20-49 jarigen nu 8,1% marktaandeel, wat ene winst van 0,2%-punt ten opzichte van vorige meting, maar een daling van 1,1%-punt ten opzichte van vorig jaar.
Veronica en 3FM omhoog
Radio Veronica en NPO 3FM wisten beiden weer wat te winnen. Veronica ging met 0,2%-punt omhoog naar 5,3% (+0,1%-punt ten opzichte van vorig jaar), terwijl 3FM 0,4%-punt omhoog ging en op 3,8% uitkomt (+0,7%-punt vergeleken met een jaar eerder).
Beste cijfers voor RadioCorp in zeven jaar
Winst was er ook voor 100% NL en Slam, die respectievelijk 4,3 en 2,7% marktaandeel scoren. Voor 100% NL betekent dit een stijging van 0,4%-punt ten opzichte van een jaar eerder. “Sinds 2013 – precies acht jaar geleden – is het marktaandeel op 20-49 voor beide zenders samen niet zo hoog geweest,” laat Martijn Zuurveen, radio director RadioCorp waar beide zenders onder vallen, trots weten. “Zowel de Nederlandse popmuziek als de pop en dance gaan door het dak. Ook het komende halfjaar zullen we alles uit de kast trekken om onze luisteraars te verrassen.”
Kink blijft deze meting stabiel met 1,5%, wat wel een stijging van 0,4%-punt betekent ten opzichte van vorig jaar. Sublime heeft het moeilijk. Hier daalde het marktaandeel van 0,7 naar 0,5%. Een jaar geleden scoorde het station nog 0,8% marktaandeel. [Radiowereld.NL]