Staatssecretaris dreigt bereik Radio 538 drastisch…

Staatssecretaris dreigt bereik Radio 538 drastisch te beperken. Het voortbestaan van commerciële zenders als Radio 538, Sky Radio en Radio 10 Gold staat, als het aan staatssecretaris Van der Ploeg ligt, op het spel. In een radionotitie die onder ogen is gekomen van Radio 538 directeur Erik de Zwart en Sky Radio directeur Ton Lathouwers, wordt namelijk gesteld dat politiek Den Haag het zendbereik van commerciële zenders in de ether wil beperken tot 40%. Volgens de staatssecretaris moet er meer ruimte komen voor ‘creatief commerciële’ zenders. Hiermee doelt Van der Ploeg op special interest zenders met jazz, Nederlandstalige, klassieke muziek, enz. Zes van dit soort zenders zouden een nationale etherdekking krijgen en slechts vier ‘overig’ commerciële zenders zouden per opbod een etherdekking van maximaal 40% kunnen verwerven. Pluriformiteit? Radio 538 maakt zich ernstige zorgen over de bemoeienissen van de staatssecretaris met het succes van commerciële radio. “Commerciële radio bevordert de pluriformiteit van de Nederlandse omroep. Als de marktwerking bepaalt dat het publiek commerciële zenders als Radio 538 waardeert, dan is het toch te belachelijk voor woorden dat de politiek de concurrentiepositie van deze zenders terugdringt ten gunste van de publieke omroep…”, aldus Erik de Zwart, directeur van Radio 538. “Als je dan ook nog eens bedenkt dat Radio 538 meer publiek is dan menig publieke omroep, dan zijn de plannen van meneer Van der Ploeg zorgwekkend. Radio 538 is continu in dialoog met haar achterban, voorziet haar van informatie waar ze behoefte aan heeft en is bovendien gratis!”, vervolgt Erik de Zwart. Het onderscheidende vermogen van Radio 538 blijkt wel uit de luistercijfers en de actiebereidheid van de achterban. Zo is Radio 538, ondanks haar beperkte etherbereik, het meest populaire radiostation onder jongeren tussen de 13 en 20 jaar en is het station het derde station in de leeftijdscategorie 20 tot 34 jaar. Daar komt bij dat Radio 538 in 1995 maar liefst 300.000 adhesiebetuigingen ontving binnen één maand, toen ze haar toenmalige etherfrequentie dreigde kwijt te raken. Acties Radio 538 overweegt luisteraaracties, eventueel in samenwerking met collega-stations Sky Radio en Radio 10 Gold. Erik de Zwart: “De actiebereidheid van onze luisteraars is groot. En als wij continu ons bestaansrecht moeten aantonen bij de Nederlandse politiek, dan zullen wij dat doen! Kijk naar de acties in 1974 toen de commerciële zeezender Veronica verboden werd en de adhesiebetuigingen in 1995. Als de politiek weer terug wil naar de situatie dat niet het publiek, maar de overheid bepaalt wat er uitgezonden wordt op de radio, dan zullen wij er samen met andere commerciële zenders alles aan doen om dat tegen te houden…” (Radio538)