AVRO en TROS laten zich te veel sponsoren.

De publieke omroep moet meer aan banden worden gelegd bij het laten sponsoren van programma’s. Dat concludeert het Commissariaat voor de Media na onderzoek bij de AVRO en de TROS. Beide omroepen maken zich volgens het commissariaat schuldig aan sluikreclame en leveren daar bovendien hun redactionele onafhankelijkheid voor in. Bij het AVRO-programma Heineken night of the proms legt de presentator eerst zijn teksten ter goedkeuring voor aan Heineken, die hoofdsponsor is. De brouwer benoemt ook de regisseur en levert de bijbehorende promo’s. Daarnaast helpt de AVRO bij het plannen van Heineken-reclamespotjes en regelt mede de exclusiviteit in de reclameblokken rond het programma. Het commissariaat, dat toeziet op naleving van de Mediawet, is een procedure begonnen tegen de AVRO, die een boete van maximaal 200 duizend gulden riskeert. Alleen al het ‘langdurig en prominent’ tonen van het Heineken-logo (150 keer) is verboden. Ook het verzwijgen van de rol van Heineken als sponsor is strafbaar. De afspraak die beide partijen over bijvoorbeeld de kijkdichtheid hebben gemaakt, is schimmiger. ‘Stuk voor stuk afspraken’, stelt mediacommissaris L. van der Meulen, ‘die haaks staan op de belangrijkste principes van de Mediawet: non-commercialiteit en redactionele onafhankelijkheid van de publieke omroepen.’ Volgens Van der Meulen laat de wet te veel ruimte voor verwevenheid tussen omroepvereniging en geldschieter. De wet stelt slechts dat de publieke omroep zich niet ‘dienstbaar mag maken aan het maken van winst door derden’. De TROS heeft een boete van 80 duizend gulden gekregen vanwege de serie ’t Zal je gebeuren. Daarin kwamen ongelukken voor waarop verzekeraars Centraal Beheer en Zilveren Kruis minutenlang inhaakten in de reclameblokken. Uit het sponsorcontract tussen TROS en Achmea, moedermaatschappij van beide verzekeraars, blijkt dat Achmea betrokken was bij de opzet van de serie . (Volkskrant )

Gerelateerde berichten