Mobiele bellers met een vooruitbetaalde kaart (pre-paid) van KPN maken dankbaar gebruik van de momenten waarop de telecomgigant de telefoontikker uitzet. Met het tijdelijk omzetten van de schakelaar hoopte KPN de pieken in de hoeveelheid telefoontjes beter te kunnen verwerken. Nu blijven de lijnen overbelast. De grootste problemen doen zich voor in de daluren als de inmiddels ruim een miljoen eigenaren van een zaktelefoon met een pre-paid kaart voor ƒ0,25 per minuut kunnen bellen. Hoe vaak KPN de telefoontikker uitzet, wil een woordvoerster van KPN niet zeggen. Het telecombedrijf loopt hiermee flinke schade op. Bij de bellers met een pre-paid kaart moet de computer de gesprekskosten van het beltegoed afschrijven. Soms kan de vraag echter niet worden verwerkt. Door uitschakeling van deze computer kan het KPN-netwerk meer telefoontjes verwerken. Grijpen er dan toch nog teveel klanten naar hun ‘mobieltje’, dan is het uit met de pret van het gratis bellen. Men krijgt dan geen verbinding meer. Ondanks de capaciteitsproblemen gaat KPN gewoon door met reclame maken voor haar kaarttelefoons. “We moeten tenslotte rekening houden met onze concurrenten”, aldus de woordvoerster. Het telecombedrijf wil niet zeggen wanneer de problemen zijn opgelost. “We doen er alles aan ons netwerk zo snel mogelijk uit te breiden, maar dat lukt niet in één keer.” Ruim een maand geleden verwachtte KPN dat het probleem binnen enkele weken opgelost zou zijn.(Telegraaf)