HMG investeert miljoenen in internet

De Holland Media Groep (HMG) investeert fors in internet. Daartoe wordt op dit moment een nieuwe afdeling gevormd, waarin ook Veronica Digitaal opgaat. Tevens zal dit jaar nog worden besloten of HMG een nieuw special-interestkanaal introduceert.
Met het optuigen van een eigen internetbedrijf zet HMG een eerste stap om zich te ontwikkelen tot een multimediabedrijf. Het loopt daarmee vooruit op de integratie van broadcast en broadband-kabel. “Daar moeten we als traditionele broadcaster klaar voor zijn. Uiteindelijk zal internet onderdeel van de core business van HMG worden”, zegt HMG-directielid Unico Glorie aan de vooravond van het nieuwe tv-seizoen. “Wanneer de inkomsten uit internet die van radio en tv zullen overvleugelen, weet niemand. De infrastructuur is al klaar, alleen de consument nog niet. Dat kan heel snel gaan. Tot twee jaar terug had niemand privé een multimediacomputer; nu wordt er geen kale pc meer verkocht.” Bij het project zijn onder meer World Online en Jambi, het bedrijf van Adam Curry, betrokken. Ook met Scaramea, waar interactieve activiteiten van verzekeraar Achmea zijn ondergebracht, wordt gesproken over een strategische samenwerking. In ieder geval gaat Veronica Digitaal, nu nog onderdeel van Veronica Uitgeverij, op in de nieuwe afdeling. Bekeken wordt of de Internetactiviteiten in een aparte onderneming worden ondergebracht. Het bedrijf gaat naast de reeds bestaande Veronica-site een nieuwe portal voor de HMG creëren en zal bovendien sites bouwen ten behoeve van adverteerders. De internetsales worden ondergebracht bij de IP-afdeling die nu verkoopt voor RTL- en Veronica-Text. (adfo)