Uitgever VNU wil het Amerikaanse Nielsen kopen, heeft daar veel geld voor nodig en gooit daarom haar regionale dagbladen in de aanbieding. De vijf gezonde kranten zullen minstens anderhalf miljard moeten opbrengen. Te koop: vijf regionale kranten in goede staat. Prijs: notk. Die boodschap wilde uitgever VNU maandag luid en duidelijk kwijt. Bestuursvoorzitter J. Brentjens had evengoed twee of drie telefoontjes kunnen plegen, want het aantal gegadigden voor De Gelderlander of Dagblad De Limburger is beperkt. Het gretigst is Wegener Arcade. Deze uitgever heeft al zestien regionale kranten en is op zoek naar meer. Topman J. Houwert roept al jaren dat hij belangstelling heeft voor VNU Dagbladengroep. Die heeft met BN/De Stem, Brabants Dagblad, Dagblad De Limburger, Eindhovens Dagblad en De Gelderlander meer oplage dan al haar dagbladen bij elkaar. Wegener zou na aanschaf groeien van 673 duizend kranten per dag naar 1,5 miljoen, waarmee Houwert de grootste dagbladuitgever van het land wordt. Ook De Telegraaf Holding is geinteresseerd. Het Amsterdamse concern geeft naast het grootste dagblad van het land ook nog eens zeven regionale kranten uit. De uitgever heeft geld genoeg en zoekt daar al een tijd een bestemming voor. Daarbij ligt een fusie tussen de nu nog aartsconcurrenten Dagblad De Limburger en Limburgs Dagblad voor de hand. Mogelijke andere bieders zijn er nauwelijks. Uitgever PCM bezit al vijf van de zes landelijke kranten en zoekt geen verdere uitbreiding op de dagbladenmarkt. Het concern probeert de basis te verbreden en zoekt zijn heil liever in boeken en nieuwe media. De Noordelijke Dagblad Combinatie (onder meer Leeuwarder Courant en Nieuwsblad van het Noorden) heeft waarschijnlijk onvoldoende geld. Buitenlandse uitgevers als het Duitse Springer Verlag of Bertelsmann zijn ook mogelijke kopers, maar die hebben zich tot dusver niet op de Nederlandse krantenmarkt laten zien. VNU verkoopt haar kranten op een goed moment. De uitgever maakt maximaal gebruik van mogelijke samenwerkingsvormen en heeft titels samengevoegd. De advertentie-inkomsten zijn op een hoogtepunt en de bestuursstructuur wordt ingrijpend gemoderniseerd. Analist A. Moons van ING Barings schat de waarde van VNU Dagbladengroep op ‘1,4 tot 2 miljard gulden’. Huisbank ABN AMRO houdt het op 1,8 miljard. De annonce van Brentjens was dan ook niet bedoeld om de schaarse kopers wakker te schudden, maar om de financiele wereld te paaien. VNU heeft de miljarden nodig om de overname van het Amerikaanse Nielsen te betalen.
Rood aangelopen bestreed Brentjens gisteren dat zijn regionale kranten ten dode zijn opgeschreven door de komst van Internet en nieuwe televisievormen, en dat dit de ware reden is dat VNU met kranten wil stoppen. ‘Dat was geen overweging. Wij hebben een goed geloof in de dagbladen’, verzekerde hij potentiele kopers. ‘Wij willen alleen niet langer een leidende rol spelen in dagbladen.’ Mogelijk wordt VNU Dagbladengroep in stukken gehakt en verkocht aan Wegener – dat nog maar 15 procent van de markt heeft – en De Telegraaf. Als De Telegraaf alles zou kopen, zou het concern stijgen tot een marktaandeel van 43,5 procent. Dat is meer dan het maximum van 33 procent dat de onderling hebben afgesproken. Die grens moet opnieuw worden getrokken door de Nederlandse Mededingingsautoriteit.