KPN gaat voortaan reclame en informatie sturen via zijn Voicemail. Bellers met deze (gratis) antwoordservice kunnen na het afluisteren van hun persoonlijke berichten ook even het weerbericht of uitgaanstips aanhoren.
Voicemail Actueel noemt KPN de nieuwe dienst, die aan twee miljoen Voicemailgebruikers wordt aangeboden. Om van Voicemail Actueel gebruik te kunnen maken, moet na de persoonlijke boodschappen een 1 worden ingetoetst.
Daarop volgt een stroom rubrieken die voor zichzelf spreekt: Nieuws, Geld, Sparen en beleggen, Vrije Tijd, Film, Muziek en uitgaan, In en om het huis, Eten en Drinken, Sport, Persoonlijke Verzorging, Lifestyle en Overig.
KPN verdient al goed aan de in 1997 geïntroduceerde Voicemail, in feite een antwoordapparaat in de telefooncentrale. Het afluisteren is dan wel gratis, maar degene die een bericht inspreekt betaalt gesprekskosten, terwijl die in het antwoordapparaatloze tijdperk geen verbinding kreeg.
Het versturen van reclameboodschappen via Voicemail brengt vanaf 17 september nog extra geld in het laatje van de voormalige PTT. Een troost is er voor de abonnee die al genoeg reclame en informatie op zich af ziet komen: het lampje van de Voicemail-verklikker gaat niet knipperen als er geen persoonlijke boodschappen ingesproken zijn, maar slechts commercie en concertnieuws.
Er is bovendien een mogelijkheid om volledig verschoond te blijven van de extra service: via de direct marketingorganisatie DMSA of KPN laten weten dat ongevraagde reclameboodschappen in brievenbus en nu dus ook antwoordapparaat ongewenst zijn.
De Consumentenbond heeft al een goede bestemming gevonden voor de Voicemail-inkomsten van KPN: de belangenclub heeft berekend dat Voicemail Actueel voor ieder huishouden een korting op de telefoonnota kan opleveren van twintig gulden per jaar. De organisatie gaat daarbij uit van een maximale winst van 180 miljoen gulden per jaar. (Parool)