Big Brother / Cijfers.

Nog steeds kijken Internetters minder tv, in oktober 9 procent tegenover 6 procent in oktober 1998. Maar de gemiddelde internetter van nu zet de tv aan voor Big Brother. We vragen de lezers van Planet Multimedia naar de redenen.

De cijfers komen voort uit de periodieke analyse van Intomart en Het Media Loket, op de kijkcijfers van oktober 1999.

In vergelijking met oktober 1998 is de kijktijd voor tv 5 minuten afgenomen van 177 naar gemiddeld 172 minuten per dag in oktober 1999. In de groep surfers liep de kijktijd terug met 5 procent, van 165 minuten per dag naar gemiddeld 157 minuten.

Dat surfers minder TV kijken bleek ook al uit eerdere analyses van Het Media Loket en Intomart.
Gemiddeld werd in oktober 1999 tijdens prime time zo’n 13 procent minder naar tv gekeken. Een jaar geleden was dit nog 11 procent. De kleinere zenders als TMF en Net5 halen het gemiddelde nog iets omhoog. Nederland 2 en RTL 4 zijn het minst populair bij de surfers; TMF en Net5 scoren het hoogst.

Big Brother
Het effect van Big Brother op TV is opvallend, schrijven Intomart en Het Media Loket: ‘Tijdens de dagelijkse uitzendingen blijft de kijktijd van de groep surfers voor TV totaal 15 procent onder het gemiddelde, maar Big Brother is op dat moment voor de tv-kijkende surfer veruit favoriet. Het zenderaandeel voor Big Brother stijgt dan naar gemiddeld 32 procent in de groep surfers, terwijl voor de gehele bevolking van 13 jaar en ouder een gemiddeld zenderaandeel van 21 procent gehaald.

Dus 1 op de 3 surfers kijkt dan naar Big Brother, tegen 1 op de 5 voor heel Nederland. Tijdens de Big Brother-discussie uitzendingen loopt het zenderaandeel in de groep surfers zelfs op tot 44 procent. Het gemiddelde van alle TV-kijkers ligt dan op 32 procent.’ (Planet)

    Gerelateerde berichten