Het Continu LuisterOnderzoek (CLO) zal gedurende het komende jaar fors worden uitgebreid.
Daarnaast zal de opzet van het onderzoek op een aantal punten worden gewijzigd. Doel van al deze
veranderingen is om de betrouwbaarheid van de luistercijfers op een hoger peil te brengen, en daarmee de mogelijkheden van de planning en evaluatie van radioprogramma’s en reclamezendtijd te vergroten.
De meest in het oog springende veranderingen zijn de verlaging van de minimum leeftijd voor deelname naar 10 jaar en de uitbreiding van de bruto verzendsteekproef van 10.000 naar 15.000 respondenten. Hierdoor zullen de luistercijfers uiteindelijk gebaseerd zijn op een veel grotere groep respondenten dan nu het geval is. Verwacht wordt dat straks bijna 9.000 respondenten continu in rapportage zullen zijn, tegen rond de 6.000 respondenten momenteel. Deze paneluitbreiding zal vooral de betrouwbaarheid van luistercijfers in de doelgroepen sterk verbeteren.
Daarnaast wordt overgegaan op continue werving van nieuwe respondenten. Elke maand zal daarvoor een nieuwe groep respondenten instromen en een groep respondenten die al een jaar hebben deelgenomen afvallen. Vanaf het jaar 2000 betekend dit dat het radiopanel nog evenwichtiger zal zijn opgebouwd.
Tevens zal via continue telefonische werving van nieuwe respondenten gericht geworven worden.
Hiermee wordt de betrouwbaarheid van de luistercijfers verder vergroot. “Intomart is verheugd dat de opdrachtgevers van het CLO hebben besloten verder te investeren in de kwaliteit van het Nederlandse luisteronderzoek”, zegt Leendert van Meerem, directeur Media van Intomart.
“Deze investeringen verhogen de betrouwbaarheid, en daarmee de commerciële bruikbaarheid van de luistercijfers. Zeker bij bepaalde kleinere leeftijdsgroepen was in het verleden het aantal respondenten wat aan de lage kant. De paneluitbreiding met tegelijkertijd een gerichte werving zal vooral voor deze doelgroepen een goede verbetering zijn.”
Ton Lathouwers, voorzitter Stichting Platform Radio-Exploitanten (PRE) zegt: “Het gaat goed met de radio. Aan geen enkel ander medium besteedt de Nederlander dagelijks zoveel tijd als aan het medium radio. Om al deze luisteraars goed in kaart te brengen hebben de dverteerders, mediabureau’s en de radiostations ervoor gezorgd dat dit radio-onderzoek in de nieuwe opzet het beste ter wereld is. Radio is klaar voor het nieuwe millennium.” (Intomart/SkyRadio/NOS-KLO)