Radio Rijnmond naar de top

Directeur / Hoofdredacteur Groenendijk over waarom Radio Rijnmond uitloopt op de concurentie:
“Luisteren naar je luisteraars”

‘Natuurlijk wisten we dat we met onze nieuwe programmering een goede keuze maakten. De snelheid
waarmee wij resultaat boeken, is echter boven verwachting. Deze cijfers bewijzen dat luisteren naar je luisteraars en je gezond verstand gebruiken een uitstekende combinatie is. Ik ben echt trots op deze luistercijfers.’

Directeur/hoofdredacteur Ben Groenendijk van Radio Rijnmond beseft dat het misschien voorbarig is
om na twee maanden de nieuwe programma’s van de radiozender al een succes te noemen. Desondanks gebruikt hij de luistercijfers in de periode september en oktober 1999 uit het Continu
Luisteronderzoek van de NOS als bewijs dat zijn zender op de goede weg is: ‘Radio Rijnmond is al
geruime tijd marktleider maar we zagen dat onze beluistering op werkdagen vanaf 13.00 uur sterk
terugliep. Uit diverse externe onderzoeken en eigen panelonderzoek bleek dat wij tussen 12.00 en
14.00 uur een programma brachten dat te zwaar op het nieuws leunde. Met “Branie voor Twee” hebben we nu een programma dat beter aansluit bij de wensen van het publiek zonder concessies te doen aan het journalistieke gehalte.

Al eerder besloten we, ten dele op verzoek van onze luisteraars, minder gesproken woord te brengen na 14.00 uur. Yvonne Keeley verzorgt een daarom een luchtig programma met veel ruimte voor muziek. Daarnaast beginnen we sinds september al om 16.00 uur met nieuws en achtergronden in
“Post van Vandaag”. Aan het einde van hun werkdag willen mensen even worden bijgepraat over het
nieuws van vandaag en steeds meer mensen eindigen hun werkdag rond 16.00 uur. Dat merk je aan de eerste files die al rond 15.30 uur worden gemeld.’

Voor een directeur/hoofdredacteur van een publieke omroep legt Groenendijk wel erg de nadruk op
luistercijfers. Hij meent daar echter een goede reden voor te hebben: ‘Radio Rijnmond hoeft niet
echt de strijd aan te gaan met de commerciële concurrenten, hoewel het leuk is dat we steeds beter worden beluisterd. Het gaat mij meer om het feit dat wij journalistieke programma’s maken die gehoord mogen worden. Radio Rijnmond probeert de luisteraars 24 uur per dag op de hoogte te houden van alles wat er speelt in de regio en binnen-en buitenland. We willen de luisteraars de hele dag aan ons binden, van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat. Dan is het fantastisch om te ontdekken dat ons marktaandeel praktisch de gehele dag stabiel is. Tussen 07.00 uur en 19.00 uur komt ons marktaandeel per uur nergens beneden de 16%. Is het dan vreemd dat ik constateer dat we heel goed bezig zijn?’

Radio Rijnmond heeft tussen 07.00 en 19.00 uur een gemiddeld marktaandeel van 19% in de regio.
Veronica FM is tweede met 13%, gevolgd door Sky Radio met 12%. De cijfers zijn afkomstig uit het
Continu Luisteronderzoek over de periode september en oktober 1999 van de dienst Kijk- en
Luisteronderzoek van de NOS. (Radio Rijnmond / M)