Het ANP wil de komende jaren meer ‘afgeleide producten’ op de markt zetten. De inkomsten uit die diensten komen volgens vakblad De Journalist de ‘algemene dienst’ ten goede, aldus directeur Paul Tesselaar van het persbureau. Het ANP begon vorige week al met een nieuwe dienst voor internet en start in januari met een zeer uitgebreide uitslagencentrale met meer dan 20.000 voetbaluitslagen per week.
De nieuwe diensten zijn het gevolg van de beslissing van de ANP-leden (de Nederlandse dagbladen) dat het ANP zich op de commerciële markt mag begeven. Op die manier kan het persbureau eigen inkomsten genereren, daarmee het tarief voor de eigen leden zo laag mogelijk houdend.
Tesselaar wil het ANP voorts deels nieuw structureren. Redactionele diensten zouden dichter bij commerciële diensten moeten zitten om zodoende afgeleide diensten snel te kunnen ontwikkelen. ‘Maar met behoud van de redactionele onafhankelijkheid’, aldus Tesselaar. Komend jaar wordt een proef genomen bij de ANP-sportredactie. De journalisten komen fysiek in één en dezelfde ruimte als de commerciële afdeling die de sportproducten in de markt zet. ‘Business lines’, noemt Tesselaar het en hij zegt het te hebben afgekeken van onder andere de Press Association in Engeland, DPA en AFP. Tesselaar zegt nog te studeren op een soortgelijke constructie bij ANP Radio en bij ANP Beeld.
( De Journalist / VillaMedia )