Het Commissariaat voor de Media dreigt Veronica met een boete van 80.000 gulden wegens sluikreclame tijdens het programma Big Brother. Volgens het Commissariaat zijn diverse keren
producten als bier, boeken, hamburgers en pizza’s herkenbaar in beeld geweest en aangeprezen. Dat is in strijd met de Mediawet, aldus de instantie donderdag.
Op 13 januari mag de omroep zich tijdens een zitting van het commissariaat verdedigen. Daarna neemt de instantie een definitief besluit. De omroep kan vervolgens nog een bezwaarschrift indienen.
,,Veronica mag producten in een normale context tonen maar in Big Brother bepalen producten van de sponsors inmiddels wat er gebeurt en wat er getoond wordt”, zegt Commissaris
Programmatoezicht L. van der Meulen. ,,Dat doet Veronica met het oogmerk reclame te maken.” Volgens Van der Meulen hadden de overtredingen ondermeer door een andere cameravoering gemakkelijk voorkomen kunnen worden.
Het commissariaat waarschuwt Veronica voor sluikreclame in de resterende uitzendingen van Big Brother. Bij nieuwe overtredingen begint weer een sanctieprocedure en zal de boete hoger uitvallen.