Opticien Hans Anders wil dat concurrent Pearl onmiddellijk stopt met haar nieuwe reclamecampagne. Als dit niet gebeurt stapt Hans Anders naar de rechter om een verbod te eisen op de reclamespot van Pearl. In de gewraakte tv-spot is te zien hoe iemand alle afgeprijsde brillen in de winkel van Pearl opkoopt en ze vervolgens inlaadt in een busje waarop bij het wegrijden de naam Hans Anders is te zien. Vendex, waartoe Hans Anders behoort, vindt de reclame denigrerend ten opzichte van Hans Anders en liet gisteren weten het er niet bij te laten zitten.
Rectificatie
Vandaag krijgt Pearl een brief met daarin de eis dat de spotjes onmiddellijk worden gestaakt en dat er binnen vijf dagen een rectificatie komt. Volgens Vendex-woordvoerder P. van Bakkum is de reclame schadelijk voor Hans Anders en maakt Pearl zich schuldig aan een vorm van vergelijkende reclame die verboden is in Nederland. “Er wordt gesuggereerd dat Hans Anders zijn brillen bij Pearl koopt, en dat is niet waar.”
Een woordvoerder van Pearl is zich van geen kwaad bewust. “De campagne is bedoeld om onze uitverkoop van de eeuw te promoten. De opdracht was een zo leuk mogelijke campagne te maken. Het is gewoon een leuke vergelijking met een knipoog. Wie zien Hans Anders niet als onze concurrent het is gewoon een speler in de markt.” Volgens de woordvoerder zal de campagne zeker nog tot aan het eind van jaar lopen en misschien nog wel iets langer.(Telegraaf)