Uit een onderzoek onder haar leden bleek dat ze te weinig naar de reclameboodschappen kijken om een dergelijk avontuur te rechtvaardigen. Volgens een woordvoerster van de omroep moet het onderzoek meer gezien worden als een grap. De omroep zou niet serieus overwegen om uit het bestel te stappen, maar uit de enquête komen aardige weetjes naar voren over het gemiddelde VPRO-lid. Zo kijkt hij per dag 2,4 uur naar de televisie en luistert 2,5 uur naar de radio. Daarnaast leest hij de Volkskrant en surft dagelijks ruim een half uur op internet. Hij is hoog opgeleid, drinkt bij voorkeur wijn en blijkt bijna 2,3 toiletrollen per week te gebruiken. Driekwart van de VPRO-leden gaf aan gelukkig tot zeer gelukkig te zijn.
De meeste zijn tevreden over het eigen uiterlijk en in het bezit van een eigen huis. Ze laten zich, zeggen ze zelf, niet of nauwelijks beïnvloeden door reclame en kijken er zelden bewust naar. Volgens de VPRO is de combinatie van desinteresse in reclame, de geringe alcohol- en tabakconsumptie en de angst om geld te lenen, genoeg om een commercieel avontuur uit te sluiten. “Op alleen de overmatige consumptie van toiletpapier kan geen omroep draaien”, aldus de VPRO.(MediaNed)