Amusementsconcern Endemol maakt zich geen zorgen over de wereldwijde daling van aandelenkoersen in de high-tech sector. De overname door de Spaanse telefoonmaatschappij Telefónica komt er niet door in gevaar.
“We worden afgerekend in aandelen Telefónica. Dat is een sterke en stabiele onderneming. Als de koers tijdelijk inzakt, zou dat voor de twee grootaandeelhouders geen reden zijn om de transactie te laten afketsen”, aldus bestuursvoorzitter John de Mol gisteren tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers.
De Mol raakte enigszins geëmotioneerd toen hij zich gisterochtend bedacht dat het wellicht de laatste keer was dat hij tegenover de Nederlandse financiële pers zijn resultaten toelichtte. “Maar als iedereen daar prijs op stelt, zullen we overwegen om ook als onderdeel van Telefónica de cijfers te blijven presenteren”, aldus de kersverse miljardair.
Big Brother-site
De eerste besprekingen met Telefónica over de gezamenlijke aanpak zijn inmiddels van start, aldus De Mol. “Het is echter nog te vroeg om er concrete mededelingen over te kunnen doen. Wat we al wel weten, is dat internet-dochter Terra de websites van Big Brother in Groot-Brittannië en Spanje zal gaan verzorgen.”
De resultaten over het eerste halfjaar liegen er niet om. “Voor het eerst hoef ik eens geen tegenvaller links of rechts te presenteren. Het gaat over de hele linie goed met Endemol”, aldus De Mol. Met name het succes van Big Brother en de positieve ontwikkelingen bij de tv-productie activiteiten in het buitenland hebben de nettowinst in het eerste halfjaar opgestuwd met ruim 36% naar ƒ67,1 miljoen. De omzet groeide met 13% naar ƒ522 miljoen. Dat is inclusief de deconsolidatie van de Duitse distributeur Helkon en de verkoop van de evenemententak. Worden die erbuiten gelaten, dan zou de omzet zelfs met 24% zijn toegenomen, grotendeels autonoom.
Op basis van deze cijfers handhaaft Endemol de eerder uitgesproken verwachting van de resultaten voor dit jaar op een omzetgroei van 10 tot 15% en een winstgroei van 15 tot 20%. Bovendien blijft de verwachting gehandhaafd dat in het boekjaar 2000/2001 de omzet zal zijn toegenomen tot ƒ1,3 miljard bij een winst van ƒ120 miljoen.
Forse meevallers
Gezien de lopende ontwikkelingen verwacht Endemol de tweede helft van dit jaar een aantal forse meevallers te hebben. Zo blijkt het succes van Big Brother in Duitsland zo groot, dat het tv-station RTL II in één klap het marktaandeel heeft vergroot van zo’n 5% naar bijna 21%.
De begeleidende cd, met daarop de titelmuziek, is inmiddels bijna 500.000 keer de toonbank over gegaan. Dat is een nieuw record in dat land. Het vorige record stond op 255.000 cd’s voor Elton John, aldus De Mol. Ook de Duitse website behoort inmiddels “tot één van de best bezochte amusementssites ter wereld”. “Om dit soort zaken gaat het. Het geeft aan dat wij beschikken over de goede combinatie van creativiteit en ondernemersgeest.”
Ook in ons land scoort Endemol goed. “Er mag dan het nodige gezegd worden over De Bus, we pakken er wel een marktaandeel van 21% mee in de belangrijkste doelgroep, die van 20 tot 50 jaar. “We kunnen aardig door de bocht met de nieuwe directie van HMG (RTL en Veronica) en we zien nog steeds groei bij de publieke omroepen en bij SBS. Keer op keer blijken we toch weer in staat om op de Nederlandse markt substantiële groeicijfers te realiseren.”
Over Endemol.com de nieuwe internet-tak van het bedrijf wil De Mol nog niet al te veel kwijt. “Het levert nog geen substantiële bijdrage aan de omzet. Als dat verandert, zullen we die cijfers apart presenteren.” (Telegraaf)