CMG Endemol Entertainment, de Britse tak van het Nederlandse amusementsconcern Endemol, legt zich verder toe op interactieve televisie. Het bedrijf koopt een belang van 50 procent in Victoria Real, sterk op het gebied van interactieve televisie, websiteontwerp en de ontwikkeling van software voore-commerce.
Het geld van CMG Endemol, een joint venture van Endemol en de Guardian Media Group, wordt direct gestoken in de verdere ontwikkeling van Victoria Real. Beide ondernemingen werken momenteel al gezamenlijk aan de productie van Big Brother, dat komende zomer op de commerciële Britse zender Channel 4 verschijnt.
Net als in Nederland zijn de gebeurtenissen in het Britse BB-huis rechtstreeks te volgen via internet. Terra, de internetdochter van de Spaanse telecomgigant Telefónica gaat de BB-website verzorgen. Telefónica is weer het aanstaande moederbedrijf van Endemol.
Victoria Real, oorspronkelijk een traditionele televisieproducent, begon zes jaar geleden al met de productie van interactieve tv. Inmiddels heeft het bedrijf al meer dan 1500 uur aan interactieve programma’s gemaakt. Victoria Real is marktleider op het gebied van digitale media en gespecialiseerd in de productie van interactieve content (inhoud) voor digitale televisieplatforms, internet en e-commerce.
CMG Endemol is in Groot-Brittannië onder andere bekend door Changing Rooms en The Ground Force, dat ook in Nederland veel wordt bekeken. Verder neemt de producent Ready Steady Cook, The Brit Awards, Miss World en de The Pepsi Chart voor zijn rekening. (Telegraaf)