Nederland geeft toon aan bij nieuw tv-amusement

De Verenigde Staten geven niet langer de toon aan bij nieuwe vormen van tv-amusement. De belangrijkste vernieuwing komt volgens de New York Times uit Europa, en de Nederlandse productie maatschappij Endemol loopt daarbij voorop. ‘Reality-TV’ met een voyeuristische inslag noemt de Times programma’s als Big Brother, de Bus en nu de Chains of Love (Geboeid), dat de afgelopen week in Nederland van start is gegaan. Ook het omstreden programma Who Wants To Be a Millionaire dat in Amerika een groot succes is, is geen originele Amerikaanse productie en werd geïmporteerd uit Engeland.

Jarenlang hebben de Europeanen Amerikaanse shows gekocht van de Wheel of Fortune tot Melrose Place, de Oprah show of David Letterman. Maar nu Europa zelf sinds de laatste vijftien jaar commerciële tv heeft, verandert dat snel. De VS hebben lange tijd ver voorop gelopen met hun amusementstelevisie omdat de niet commerciële omroepen in Europa meer educatief gericht waren. In Amerika is amusement altijd al de hoofdschotel geweest. Maar als gevolg van de invoering van commerciële tv en de kabel in Europa is veel vraag naar amusement ontstaan.

Aan de grote vraag wordt door eigen productie beantwoord op een moderne manier die vaak ook voor Amerika geschikt blijkt. ,,Ik kan in onze catalogus kijken en denken aan twintig tot 25 modellen die in Amerika zouden kunnen werken” zegt producent De Mol in een interview. Big Brother, dat door CBS is gekocht, zal deze zomer in Amerika beginnen. De verwachting is dat andere Endemol-producties en andere Europese shows zullen volgen. (ANP)

Gerelateerde berichten