De Nederlander luistert steeds meer naar de radio. Uit onderzoek van het bureau Intomart in de maanden februari en maart blijkt dat de gemiddelde luisteraar van 13 jaar en ouder per dag 3 uur en 16 minuten naar de radio luistert; dat is meer dan in de afgelopen 10 jaar.
In 1990, toen Intomart in opdracht van de publieke en commerciële radiostations begon met regelmatig onderzoek naar de luistercijfers, luisterde men dagelijks tussen 7.00 uur en middernacht gemiddeld 2 uur en 45 minuten. Vijf jaar later was dat al toegenomen met 16 minuten.
De stijging van de luistertijd is onder meer te danken aan de toename van het aantal landelijke radiozenders. Tien jaar geleden waren dat er nog vier, nu zijn het er elf. Volgens onderzoeken van Intomart is radio het populairste medium. Aan de televisie wordt per dag 2 uur en 37 minuten besteed, terwijl internet goed is voor 24 minuten. Ander onderzoek leert dat het lezen van tijdschriften en kranten goed is voor respectievelijk 12 en 22 minuten per dag (ANP)