De Stichting Ideële Reclame (SIRE) stopt na 25 jaar met het waarschuwen voor de gevaren van onveilig vuurwerkgebruik. Sire draagt de campagne “Je bent een rund als je met vuurwerk stunt” over aan de stichting Consument & Veiligheid en Buro Halt.
Volgens SIRE heeft zij haar doelstelling bereikt: “Het onderwerp is door ons op de agenda gezet en reguliere maatschappelijke organisaties hebben het thema overgenomen. Precies zoals we het willen”. Eerder gebeurde dit met de campagnes over pesten, rouw en het donorcodicil.
Verder wil SIRE meer tijd vrijmaken voor de campagne “De maatschappij dat ben jij” en nieuwe onderwerpen als dyslexie, stigmatisering en empathie onder de aandacht van de bevolking brengen.
Consument & Veiligheid (C&V) neemt het onderdeel zwerfvuurwerk van SIRE over. Dit behelst het aanschrijven van gemeenten met het verzoek de straten vroeg in de nieuwjaarsochtend schoon te vegen en het uitzenden van een waarschuwende commercial. Verder is C&V in gesprek met justitie over de aanpak van illegaal geïmporteerd vuurwerk uit België. Buro Halt geeft intensieve voorlichting op scholen. (Telegraaf)