De publieke omroep moet commerciële partners zoeken om wat te kunnen betekenen in de wereld van de nieuwe media. Dat heeft staatssecretaris Van der Ploeg (Media) woensdag gezegd bij de start van het tiende nationaal omroepcongres in het Hilversumse stadhuis.
“Ik zou zeggen: ga ruimhartig investeren in nieuwe diensten. Ik zie het misgaan als de publieke omroep nieuwe diensten gaat ontwikkelen zonder commerciële partners.” De bewindsman denkt bovendien dat creatief talent zal weglopen als ze bij een bepaalde zender hun ei niet kwijt kunnen in nieuwe mediadiensten. Of hij ook extra geld wil verstrekken als een publieke omroep het avontuur aandurft, wilde de PvdA’er niet zeggen. “Dat moeten we per jaar bij de begroting bekijken.”
Van der Ploeg gaf aan zich vaak in de rol van een vader te voelen. “Moet die zijn zoon in elkaar laten slaan omdat hij daardoor hard wordt, of moet hij hem helpen? Moet de overheid inspringen om een pluriforme media te waarborgen in deze tijd van fusies, of niet? Ook economen zijn daarover verdeeld. Toch vind ik dat fusies niet altijd ten koste hoeven te gaan van pluriformiteit. Dat zie je bijvoorbeeld bij uitgeverij PCM die verschillende dagbladtitels uitgeeft.”
De staatssecretaris ziet wel dat omroepen momenteel proberen internet te ontwikkelen, maar wat hem betreft ontbreekt een langetermijnvisie. “De Big Brother-gebeurtenissen in Engeland werden door de fans eerst live op internet bekeken en daarna pas op tv. Dat zijn ontwikkelingen waarmee we ook in het Nederlandse mediabeleid rekening moeten houden.”
Hij gaf toe dat zijn betoog enigszins dubbelzinnig is door aan de ene kant te pleiten voor schaalvergroting en aan de andere voor pluriformiteit. Maar hij denkt toch dat het kan. “En dan is er voor iedereen een toekomst als kleine reusjes.” (Telegraaf)