Universal test on line muziekabonnement

Voor het eerst biedt een groot platenlabel haar muziek via het internet aan per abonnement. Universal Music, het grootste muziekbedrijf ter wereld, is in beperkte kring gestart met een “alles-wat-je-opkan”-muziekdienst via het internet.

Zo’n 5.000 muziekfans krijgen onbeperkte toegang tot meer dan 20.000 songs uit de cataloog van Universal; zij kunnen echter de muziek niet downloaden of persoonlijke kopieën maken van de songs, enkel de muziek in streaming-formaat beluisteren.

Deze aankondiging is een nieuw salvo dat de muziekindustrie afvuurt in de oorlog met Napster, de populaire dienst voor het delen van muziekbestanden. De muziekindustrie heeft de laatste tijd veel kritiek te horen gekregen omdat zij, uit angst voor piraterij, het internet slechts heel schoorvoetend inschakelt als distributiekanaal voor muziek. Alle grote labels hebben onlangs wel een dienst gelanceerd voor het downloaden van muziek, waarbij de gebruiker moet betalen voor elke song of cd die hij aankoopt. Dit model heeft echter weinig succes bij de muziekliefhebber die gratis en met veel gemak zijn songs bij Napster kan vinden.

Andere bedrijven zoals MP3.com en eMusic hebben ook abonnementen gelanceerd, maar dit is wel het grootschaligste project. Waarnemers menen dat, wil het project slagen en weerwerk bieden aan Napster en consoorten, het de muziek moet aanbieden van álle platenlabels.

Tijdens de proefperiode wordt geen abonnementsgeld gevraagd; wanneer de dienst definitief ingevoerd wordt zal de gebruiker een vast maandelijks bedrag –waarnemers verwachten rond 500 BEF/maand- moeten betalen. (Yahoo)

Gerelateerde berichten