Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Nieuw landelijk radiostation Q The Beat

“Radio paints pictures no one can put on a screen….”

Dit zijn de gevleugelde woorden die prijken op een van de muren in de studio’s van het nieuwste landelijke jongeren radiostation dat Nederland sinds kort rijk is.

Doordat bestaande zenders meer en meer voor een oudere doelgroep programmeren, wordt een commercieel gat getrokken; niet alleen voor de luisteraars, maar ook voor de adverteerders. Het was te verwachten, en eigenlijk is het ook hard nodig…Dit gat is vanaf nu 24 uur per dag gevuld door een gloednieuw radiostation, Q The Beat.

Q The Beat brengt een programma voor jongeren van 13 tot en met 19 jaar op de 1224 AM en via het internet. Het format, een stoere mix van R&B en Hip Hop, gebundeld onder de naam URBAN, is de onder jongeren populairste muziekstroming

Nog niet zo lang geleden was op dit kanaal de “wereldmuziek” van Radio London te beluisteren, dat sneuvelde door te weinig commerciële en bedrijfsmatige draagkracht, die tenslotte nodig is om een nationale radiozender van kaliber in de lucht te brengen, maar vooral te houden.

De nieuwe uitzendingen op de 1224 AM bieden echter veel betere mogelijkheden op dit gebied. Met een krachtige partner als ClearChannel Communications, die wereldwijd meer dan 1000 radiostations bezit en een vast Nederlands team, dat al vele jaren het klappen van de zweep op radiogebied kent, heeft Q The Beat een meer dan reële kans van slagen.

Zo is er het muziekformat met veel “rap” en “beat”. Deze ingrediënten worden in het format van Q The Beat slim en eigentijds afgewisseld. Tegelijkertijd wordt gewerkt aan een van de modernste en snelste internetsites van dit moment, waarbij vanaf de bouw van de basis ervan al rekening wordt gehouden met de meest ingewikkelde en snelste interactieve links.

Rob van der Vegt, algemeen directeur van MediaMatters: het bedrijf dat het programma Q The Beat exploiteert, legt uit: “ Een gemakkelijk te communiceren landelijk dekkende etherfrequentie is een van de meest essentiële zaken op radiogebied. Tenslotte biedt de ether nog steeds de meest effectieve distributiemogelijkheid. Daarnaast kijken we naar nieuwe ontwikkelingen voor de doelgroep van Q The Beat.

En als onbetwist communicatiemedium komt natuurlijk vooral voor deze doelgroep het internet uit de bus. Q The Beat wil niet voortborduren op een distributiekanaal als de kabel. Een medium dat nu al te beperkt is om de juiste doelgroep te bereiken. De kabel is in de meeste huishoudens alleen in de huiskamer te ontvangen; niet te doen voor het jonge Q The Beat luisterpubliek, dat het programma, naast hun auto-, transistorradio of gettoblaster, gewoon via z’n computer wil ontvangen.

Bovendien is de veiling van etherfrequenties dichterbij dan ooit en Q The Beat is voornemens om middels deze veiling haar distributie nog verder uit te bouwen”.

Hoe Q The Beat haar doelgroep kan bereiken is niet alleen op distributieniveau onderzocht. Tenslotte is het een bekend gegeven dat de groep van jongeren van 13 tot en met 19 jaar zich niet zomaar laat “vangen”.

Hier is Q The Beat echter in het voordeel. Met de bedrijven die onder ClearChannel Communications vallen heeft het nieuwe station al zoveel know how over haar doelgroep in huis, dat ingestapt kan worden op een ander niveau dan dat van “beginner”. Zo kunnen de bereikbaarheid-handicaps in het huidige Nederlandse radiolandschap, waartegen mediabureau’s en hun klanten nu nog aanlopen, snel tot het verleden behoren. Waar “BROADCASTING” nu nog –noodgedwongen- wordt beschouwd als “zo breed mogelijk uitzenden tegen hoge kosten en met heel veel “waste”, zal deze term straks veel meer de lading dekken met een omschrijving als “uitzendingen met maximale bereikbaarheid onder een gedefinieerde commerciële doelgroep”.

Wat we, behalve een veelbelovende start, verder kunnen verwachten van een nationaal jongerenstation als Q The Beat, blijkt uit de hypermoderne tools die de mensen daar ter beschikking staan. Zo lopen we door een super-de-luxe huisvesting die, ondanks de nieuwigheid, helemaal de sfeer van “radio” ademt. Het muziekformat wordt dagelijks getoetst aan de doelgroep. De jingles worden bijna maandelijks ververst. Met jongeren wordt intensief contact onderhouden om een programma te brengen en dat nu eens werkelijk aansluit bij de doelgroep.

Er wordt hard gewerkt aan de eerste luistercijfers van Q The Beat. Volgens de sales afdeling van Q The Beat verdienen de mediabureaus en hun klanten het serieus te worden genomen in hun missie, op zoek naar doelgroep marketing zonder “waste”.

Hiertoe worden nu al heel veel adverteerders en grote bureaus benaderd, die een belangrijke rol kunnen spelen in de rechtstreekse link tussen jonge (potentiële) koper en daaraan gerelateerde productgroepen.

En de interesse is groot, omdat tegen lage “instaptarieven” een doelgroep wordt aangesproken, waarbinnen de naamsbekendheid van Q The Beat op dit moment al onwaarschijnlijk hoog is. Bovendien kunnen alle Q The Beat-luisteraars gedefinieerd worden als jongeren tussen 13 en 19 jaar. Vooralsnog krijgt Q The Beat voor elkaar wat ze belooft: een breed commercieel radiostation tegen betaalbare advertentietarieven onder een commercieel uitstekend afgebakende doelgroep, goed voor maar liefst 28 miljard koopkracht op jaarbasis.

Bij MediaMatters is men dus overtuigd van de noodzaak tot het programmeren voor specifiek gedefinieerde doelgroepen. Over een bestemming van de 2e studio die in het pand aanwezig is wil men nog niet veel kwijt. Het is echter geen geheim meer dat binnen afzienbare tijd een nieuw zusje van Q-The Beat in de lucht komt; afwachten dus wat hiervan de doelgroep zal zijn. (M)

Gerelateerde berichten