Ruim 1,8 Miljoen kijkers voor Nationaal Songfestival

Het Nationaal Songfestival dat zaterdagavond rechtstreeks door de NOS werd uitgezonden, is goed bekeken. De totale uitzending werd gemiddeld door ruim 1,8 miljoen televisiekijkers gevolgd. De jurering trok de meeste kijkers. Bijna 2,1 miljoen Nederlanders zagen dat Michelle het Songfestival won. Zij zal op 12 mei a.s. Nederland vertegenwoordigen op het Eurovisie Songfestival in Kopenhagen.

Het Nationaal Songfestival behaalde een gemiddeld marktaandeel van 25% . Tijdens de jurering bedroeg het marktaandeel 34% .

Voor het eerst werd er bij de publieksjury gebruik gemaakt van het stemmen via SMS, naast de gebruikelijke televoting. Ongeveer 45.000 Nederlanders hebben via het sturen van een SMS-bericht op hun mobiele telefoon hun stem uitgebracht. SMS en televoting samen telden voor de helft mee bij het bepalen van de einduitslag.

Er was warme belangstelling voor de internetsite van de NOS over het Nationaal Songfestival. In het weekend van 3 en 4 maart scoorde de songfestivalsite bijna 20.000 pageviews. Op de site zijn alle optredens van de acht Songfestivaldeelnemers en de reacties vanuit Ahoy’ op de avond te vinden en er is een discussieforum over de kansen van Michelle in Kopenhagen. (M)

Gerelateerde berichten