HET LAATSTE NIEUWS OP woensdag 18 APRIL 2001

07.00 uur

Een internationale overkoepelende muziekorganisatie heeft een rechtszaak aangespannen tegen veertien studenten van de nationale universiteit van Taiwan. De International Federation of Phonographic Industry (IFPI) beschuldigt de studenten van het illegaal kopiëren en verhandelen van mp3-muziekfiles. Lees verder in Telegraaf

Reclamespots op televisie oefenen meer invloed uit op de consument dan algemeen wordt aangenomen. Tot die conclusie komen de marketingonderzoeksfirma Censydiam en het communicatieadviesbureau Podium op basis van een test met een zelf ontwikkelde techniek om de aantrekkelijkheid en de kracht van diverse communicatiemiddelen met elkaar te vergelijken. Lees hier verder

De Deense versie van het reality-programma Big-Brother, dat begin dit jaar voor de eerste keer van start ging, is op een fiasco uitgelopen. Dit weekeinde besloten alle zeven bewoners de regels aan hun laars te lappen en het huis te verlaten. Tot grote woede van duizenden fans werden de 126 camera’s uitgezet toen de bewoners over het hek klommen, waardoor het drama niet meer via internet te volgen was. Lees hier verder

Zo’n twaalfduizend telefoontjes zijn zaterdagavond binnengekomen tijdens de tv-actie voor boeren die door de mond-en-klauwzeer-crisis zijn getroffen. Maar hoeveel geld concreet is toegezegd, daarover bestond in elk geval tot gisteravond geen enkele duidelijkheid: woordvoerders van de Tros, de omroep die de twee uur durende tv-uitzending verzorgde, en van de Stichting ‘Geef de MKZ-boeren toekomst’ -samen verantwoordelijk voor de tv-actie-, waren gisteravond onbereikbaar. Lees hier verder

Het stroomverbruik van computers voor de ondersteuning van mobiele telefonie en internet zal de komende acht jaar minimaal vertwintigvoudigen. Waar de ICT-sector in 2000 slechts 0,5 procent van het nationale stroomgebruik voor zijn rekening neemt, stijgt het gebruik in 2009 naar minstens 10 procent. Dat blijkt uit een verkennende studie van de Nederlandse Onderneming voor Energie en Milieu (Novem) naar toekomstig stroomverbruik. Lees verder in de Volkskrant

Joop van den Ende is begonnen aan een mega-offensief op de Duitse musicalmarkt. De Nederlandse theatermagnaat investeert in Duitsland de komende drie tot vijf jaar bijna 400 miljoen gulden in musicalproducties, theaters en een eigen opleiding. Lees verder in AD

Onder het motto ‘Reclame maakt de kleintjes hebzuchtig en zorgt voor ruzie in het gezin’ bekvecht de Europese Commissie al zo’n vijf jaar over een verbod van kidsreclame op televisie. De Scandinavische landen Zweden, Noorwegen, Denemarken en Polen zetten in eigen land de toon met een totaal verbod op tv-reclame voor kinderen onder de twaalf jaar. Lees verder in de Telegraaf

Gerelateerde berichten