Het is spannend momenteel bij de tv-producenten in Nederland. Wie krijgt zijn programma’s ondergebracht bij de tv-zenders in het komende najaar 2001. Voor sommige producenten is het pure noodzaak om minimaal 1 programma te kunnen blijven maken, terwijl anderen graag het totale productie willen uitbreiden.
Hoe gaat dat nu allemaal zo in z’n werk? Je bedenkt een tv concept.en dan? In mijn optiek begin je tegenwoordig vaker dan ooit aan ’the long walk’. Iedere gelouterde producent heeft die ‘walk’ wel een keer gelopen. Lig je nog goed bij de zender-bazen? Wil men het geld uitgeven voor JOUW programma? Heb je sponsors?
Hoe verloopt nu een dergelijk gesprek met een zenderbaas:
Jonge hond: Hallo, ik ben een jonge producent
Zenderbaas: Dag jonge producent, dus jij wilt het ook proberen, ik begrijp dat je mij iets wilt aanbieden?
Jonge hond: Ik heb een te gek concept, gewoonweg mega-multi-mediaal.
Zenderbaas: Kost’dat?
Jonge hond: Niet zo gek veel hoor! Maar laat ik het eerst uitleggen.(onderbroken door zenderbaas)
Zenderbaas: We hebben niet veel geld, tijdslots zitten bijna vol..maar ga je gang.
De jonge hond legt vervolgens het concept in geur en kleur uit. Geeft aan welk potentieel er in dit programma zit, de kijkers zullen het te gek vinden. Gewoon doen dus! Begroting, komen we op terug.moeten we goed door-rekenen, kunnen we wat minderen hier en daar (kortom voor weinig).
Zenderbaas: Klinkt leuk, maar ja we zitten een beetje krap, kun je het ook sponsoren?
Jonge hond houdt de boot niet af en roept enthusiast als hij/zij is: “Tuurlijk, dit vind toch iedereen een top-concept”. KIJK! Daar gaat het fout, want ondanks dat de zender het interessant vind, begint de lange tocht (zonder einde soms) nu pas echt. Je moet nu de boer op met je programma met in je nek een verkoopmaatschappij van die bewuste zender. Zij willen maar 1 ding; geld verdienen. Een snel rekensommetje leert hen dat met de inkomsten van het betreffende programma er een tijdslot uitrolt van 16.00 uur tot en met 18.30 uur. En wel op de zaterdag of zondag. Ergens daar komt het programma en nergens anders. Ga nu maar zoeken!
Waarom al deze moeite doen? Elke rechtgeaarde en zelfrespecterende producent wil graag programma’s maken die hem/haar echt leuk lijken om te produceren, maar waar tv-zenders behalve enthousiast over zijn ook voor willen betalen. Dit wordt in de praktijk steeds moeilijker zonniet bijna onmogelijk. Echter ’the long walk’ moet je gewoonweg een keer gelopen hebben. Het geeft je een compleet beeld omtrent hoe het televisie landschap in elkaar zit en hoe zenders met hun programmeringen omgaan.
Intussen zitten alle tv producenten nog te wachten op het antwoord van de zenders. Niets is immers zo leuk dan tegen je collega producenten te melden dat JIJ op zender bent. Quotes als: “ach is het je niet gelukt? Tja tis moeilijk vandaag de dag” en “gewoon doorgaan hoor, ik heb er ook jaren over gedaan” zullen binnenkort weer op de omroepborrel klinken.
Voor alle jonge honden met ambities onder ons: HECHT ER NIET TEVEEL WAARDE AAN. Laat niet alleen de romantiek van het produceren de boventoon voeren. Vecht met open vizier en ‘most of all’ wees gewoon ouderwets enthousiast over je concept(en). Deze elementen en natuurlijk een goed uitgeschreven concept maken het dat je vandaag de dag nog steeds de mogelijkheid hebt om je droom uit te laten komen.
Uit de grond van mijn hart wens ik een ieder succes. Realiseer je alleen een ding; na deze serie afleveringen is er ook een tv-seizoen. Ben je dan ook op de buis of….? Welkom in producentenland!
Reacties zijn welkom via tvdokter@radiowereld.net en via de forums.