L1TV heeft vorig jaar fors minder verdiend aan regionale reclame, vergeleken met het jaar daarvoor. Dat meldt het jaarverslag van Omroepbedrijven L1.
De omzet aan regionale reclame bleef 528.944 gulden achter bij vorig jaar, ofwel 8,4 procent. Ondanks een groeiend verkoopresultaat op de landelijke televisiemarkt bleef de totale televisie-omzet 4,8 procent achter op het resultaat van 1999.
Als oorzaak noemt de directie de nieuwe landelijke regelgeving wat betreft sponsoring. In de praktijk betekent dat dat sponsoring van programma’s fors is beperkt. Daarnaast is het verkoopteam langdurig onderbezet geweest. Als derde oorzaak wordt genoemd de slechte samenwerking tussen het landelijke verkoopapparaat en de regionale omroepen in Nederland.
Niettemin sloot L1 2000 positief af met 818.204 gulden, tegenover een verlies in 1999 van 2,5 ton. Destijds had L1 extra kosten in verband met de fusie tussen Omroep Limburg en TV8.
Bij L1 Radio steeg de verkoop van reclamezendtijd voor het tweede achtereenvolgende jaar, nu met 6 procent. De regionale verkoop scoorde +9,8 procent, de landelijke +2,9 procent.
Het gemiddelde dagbereik van L1TV steeg van 25,9 naar 27,1 procent. Daarmee hoort de Limburgse omroep bij de top drie van regionale omroepen in Nederland. Het marktaandeel van de radio bleef met 14,1 procent beneden het landelijk gemiddelde van 16 procent. (Limburger)