Mediabureaus willen boycot Ster

Een aantal mediabureaus is van plan adverteerders te adviseren de Stichting Etherreclame (Ster) voortaan te boycotten als de Ster de opheffing van productexclusiviteit daadwerkelijk doorzet. Vorige week maakte de Ster bekend per 1 januari 2002 verschillende commercials voor hetzelfde product in een reclameblok toe te laten. Daar zijn de meeste adverteerders en mediabureaus het niet mee eens.

Diverse mediabureaus zullen naar alternatieven zoeken als de Ster haar beslissing niet terugdraait. Minder investeren bij de Ster is daarbij voor veel bureaus geen optie. Liever adviseren zij hun klanten uit te wijken naar IP en SBS.
 
Mediabureau Mindshare heeft al aangekondigd met instemming van de klant geen of een kleiner gedeelte van het budget in te zetten bij de Ster. Ook de bureaus Kobalt en OMD overwegen een boycot en zullen hun klanten wijzen op de mogelijkheden van IP en SBS. CIA denkt dat het irreeel is om door middel van een boycot de Ster op andere gedachten te brengen. Wel is het bureau, net als The Media Edge en OMD, voorstander van een hernieuwd onderzoek.

Marijke van Outersterp, voorzitter van het Platform Media Adviesbureaus (PMA), is tegen de boycot. Zij vindt dat het aan de adverteerders is die beslissing te nemen. Inmiddels heeft Van Outersterp de Ster gevraagd de opheffing van productexclusiviteit drie maanden uit te stellen en opnieuw met de PMA en de BVA, de belangenbehartiger van de Nederlandse adverteerder, om de tafel te gaan zitten.

De Ster zegt serieus te luisteren naar de mediabureaus, maar voorlopig blijft de Ster bij haar beslissing. [VdL]

Gerelateerde berichten