Music & Images Broadcast Services BV in Hilversum gaat in opdracht van Sky Radio, Radio 538 en Noordzee FM op grote schaal audio watermerken. Hiermee kunnen de stations in eerste instantie juridisch bewijzen dat ze commercials hebben uitgezonden. Het watermerk-netwerk is het eerste dat in Europa wordt aangelegd.
Watermerken worden wereldwijd gezien als een van de technologieën die in een digitale wereld de bescherming van het auteursrecht kunnen waarborgen. Door het toekennen van een uniek, onhoorbaar watermerk aan elke commercial en song kan het juridisch eigendom worden afgeschermd. Ook kan eventueel het ongeautoriseerd kopiëren van audio worden tegengegaan. Bovendien maakt watermerken het mogelijk op de seconde vast te stellen hoe vaak en wanneer een commercial, een bepaalde plaat of een journalistieke bijdrage worden uitgezonden.
Wereldwijd is er reeds enkele jaren veel discussie over het watermerken. Maar politieke belemmeringen en moeizame onderhandelingen tussen verschillende industriën bemoeilijken de introductie. “Wij zijn er trots op dat wij er in Nederland in geslaagd zijn deze stap te maken, en dat een aantal pioniers met ons in zee is gegaan. Watermerken zal zich de komende jaren ontwikkelen tot één van onze kernactiviteiten”, aldus Harold de Groot, CEO Music & Images Broadcast Services BV.
In eerste instantie zullen de commercials worden gewatermerkt. “Dit watermerk refereert aan alle kerngegevens zoals de naam van de adverteerder, de campagne, blokpositie en het geplande uitzendmoment. Het geplande uitzendmoment wordt automatisch gekoppeld aan het feitelijke uitzendmoment. Tevens geeft het systeem aan of een radiocommercial in zijn geheel is uitgezonden. De controle wordt achteraf uitgevoerd door mediabureaus”, aldus Peter van Klei, manager operations van M&I.
De technologie die M&I gebruikt, is ontwikkeld door Philips. Beide partijen hebben reeds in een vroeg stadium contact met elkaar gezocht, en gezamenlijk is ‘Identity’ , zoals het product heet, ontwikkeld. In de loop van 2002 zal een monitoring centre operationeel zijn dat 24 uur per dag, 7 dagen in de week, alle radio-stations zal beluisteren. M&I wil haar activiteiten niet alleen beperken tot audio. Er zijn inmiddels vergaande plannen om ook de stap naar video te maken. [M]