Nieuwe luistercijfers en marktaandelen van alle Duitse zenders beschikbaar

De RMS (Radio Marketing Service) heeft op 06 maart jl. nieuwe luistercijfers voor alle Duitse publieke en commerciële radiozenders bekend gemaakt en gepubliceerd. Gezien de relatieve grootte van Duitsland zijn de cijfers (nettobereik vierde kwartaal 2001 / eerste kwartaal 2002 / verschillen winst/verlies) in zeven regionale tabellen (van noord naar zuid) onderverdeeld plus een (kleine) tabel over landelijke zenders.

De commerciële zenders hebben het – aldus de RMS – goed gedaan, en hun marktaandeel kunnen houden, ook al hebben bepaalde zenders in bepaalde gebieden verloren.

De gegevens worden in Duitsland vooraal door adverteerders gebruikt die nav. het bereik hun reclamespotjes plaatsen en/of de prijs hiervoor laten bepalen, vandaar dat zenders die hun reclamezendtijd gezamenlijk verkopen ook in zgn. ‘kombo’s’ nog een keer apart worden vermeld. Maar ook de zenders zelf gebruiken de cijfers om eigen reclame te maken en zich te onderscheiden tegen over de plaatselijke concurrent.

Kijk op www.rms.de voor een uitgebreid tabel. Lokale radio en buitenlandse zenders worden helaas niet vermeld.[B.K.]

Gerelateerde berichten