Hij zat net voor een vakantie van drie maanden in Australië toen hem gevraagd werd programmadirecteur te worden van BNN. De net 34-jarige Maarten van Dijk, voorheen de rechterhand van voorganger Laurens Drillich die voor Endemol naar Mexico vertrok, moest lang nadenken voordat hij uiteindelijk besloot in januari diens ruim bemeten kantoor te betrekken.
Lees hier verder
Na het echec met Landis ziet ex-topman Paul Kuiken nu ook zijn televisieavontuur mislukken. Zijn mediagroep Future Active Network Group, die kortgeleden nog een tegenhanger van Endemol had moeten worden, vecht voor zijn voortbestaan. De weggestuurde Landis-topman heeft de moed opgegeven en zijn meerderheidsbelang in de Future Active Network Group onderhands verkocht aan Willem Herselman, oprichter van de productiemaatschappij Tenfold, het belangrijkste bedrijf uit de mediagroep.
Lees hier verder
Meer dan zeventien jaar hebben Nederlandse vrouwen genoegen moeten nemen met de Belgische Flair, die ondanks een Hollands katern nooit écht een Nederlands blad werd. Al die tijd lag tussen alle zorgvuldig gepositioneerde Nederlandse vrouwenbladen nog een doelgroepje braak: dat van de jonge vrouw met kind die desondanks niet wil vertrutten. Vorig jaar hakte de uitgever de knoop door: dat gaatje in de markt is precies groot genoeg voor een Nederlandse Flair. Sinds een paar weken ligt het blad in de winkel.
Lees hier verder
De toezichthouder op de telecom- en postmarkt Opta meent dat er een ‘communicatie-autoriteit’ moet komen die toeziet op telecom, internet en de zenders op elektronische media. Dat zegt de Opta in haar Visie op de Markt die vanmorgen is gepresenteerd.
Lees hier verder
Ik heb met mijn opa Willem gepraat. Hij was bakker en getrouwd met oma Neeltje. Opa Willem is in 1932 gestorven, oma in 1987. Het was een uur voor het begin van de soundmixfinale. Marijke Schaaphok van Endemol haalde me uit de opgewonden drukte in de kleedkamers en plantte me in haar kantoor. Ik belde CHAR, het Amerikaanse medium dat Endemol op 10 mei naar Nederland haalt voor een ongelooflijke tv-show. Char is een mooie, humoristische 50-jarige tv-ster, die in Amerika al 20 jaar gesprekken voert met ‘de andere kant’.
Lees hier verder
Het gedwongen vertrek van coureur Jos Verstappen uit het formule-1-circuit zorgt in Nederland voor minder tv-kijkers naar die races. Op zijn eigen website constateert Verstappen al een verminderde belangstelling, maar NOS Kijk- en Luisteronderzoek (KLO) staaft dat vermoeden ook met cijfers. De Grand Prix (GP) van Brazilië werd op een voor Nederland gunstig tijdstip rechtstreeks uitgezonden. Verleden jaar, toen nog met Verstappen, keken er 1,6 miljoen mensen naar. Dit jaar waren dat er 1,1 miljoen. De GP van San Marino trok 910.000 kijkers in plaats van de 1,2 miljoen in 2001.
Lees hier verder
In mei wordt in de Rotterdamse Doelen de 25e editie gehouden van Input, een jaarlijks congres van internationale televisiemakers, dat elk jaar ergens anders in de wereld plaatsheeft. Het International Film Festival Rotterdam (IFFR) organiseert tegelijkertijd een publieksfestival rond televisie onder de naam Zonder Zappen.
Lees hier verder
Toen MTV Networks vorig jaar de veel beter bekeken Nederlandse muziekzender TMF overnam, sloeg de paniek toe onder de trouwe kijkers. Zou TMF verdwijnen? Nee, blijkt het antwoord. Al lijkt MTV Nederland vanaf morgen wel heel sterk op TMF oude stijl. Eén ding moeten we volgens Joris van Heukelom, director Marketing en Interactive van MTV Networks, goed begrijpen: MTV Nederland en TMF zijn helemaal geen concurrenten, maar complementaire zenders.
Lees hier verder