Af en toe heb je dat. Over meer dan 1 onderwerp wat schrijven, omdat je niet genoeg stof hebt voor een goed gevulde column.
De leugenaar
Een leuk programma van omroep Zeeland. Op 4 november 2002 werd er aandacht besteed aan de gewijzigde frequentie(s) van omroep Zeeland. De luisteraar kon bellen en vragen en problemen aandragen met betrekking tot de ontvangst. Duidelijk werd dat een hoop mensen problemen hebben om de regionale omroep (goed) te ontvangen. Wat vooral tot problemen leidt zijn de analoge ontvangers en het bereik van de 87,90 MHz.
Juist omdat de 87,90 MHz aan het begin van de band zit zijn er analoge ontvangers die deze frequentie nou net niet kunnen ontvangen. Wedden dat in die gevallen de 109,00 MHz het prima doet?
Ook het bereik speelt parten. Met name in oostelijke richting, de grens met Brabant. Daar is volgens de luisteraars het bereik niet wat het wezen moet. Ik vraag mij dan af of men ooit naar radio 2 heeft geluisterd via deze frequentie. Was dat dan ook altijd zo moeilijk om die zender goed te ontvangen of is het antennediagram gewijzigd?
Ik moet wel zeggen dat de 87,90 MHz de zwakste broeder is uit de rij in de toren van Goes. De 95,00 MHz, 99,80 MHz en 104,40 MHz zijn hier in het Groene Hart goed te ontvangen, inclusief RDS…
Ook heeft de Zeeuwse luisteraar moeite met het vinden van de nieuwe frequenties van radio 2, 3 en 4. Voor u en mij zijn “frequenties” gesneden koek, maar de gemiddelde luisteraar heeft het er maar moeilijk mee. Een stickeractie bijvoorbeeld zou naast de nu al geboden media-aandacht nog wat extra soelaas kunnen bieden. Dit soort zero-base achtige wijzigingen kost luisteraars.
Het volgende project heet Friesland. Ik ben heel benieuwd hoe de overgang van Omrop Fryslan naar de 92,20 MHz zal gaan.
Publieke lokale omroep
Het Opiniestuk “het failliet van lokale omroep” van Paul Winnubst van Hofstadradio gelezen. Dit staat in het zero-base gedeelte van deze site. Voor een deel ben ik het met de zienswijze van Winnubst eens.
Publieke omroep, lokaal of niet, kan niet zonder subsidie van de gemeenschap. Zij moeten nu eenmaal andere programma’s dan de commerciële omroepen brengen en die programma’s zijn meestal dan commercieel gezien niet interessant. Naar publieke lokale omroepen wordt heel goed geluisterd. Met name de programma’s met een hoog lokaal gehalte worden zeer gewaardeerd. Dat merk ik in ieder geval mij de lokale omroep waar ik werkzaam voor ben.
Waar ook goed naar wordt geluisterd zijn publieke lokale omroepen die zich gedragen als ware zij commercieel. Goed voorbeeld hiervan zijn de Stadsradio’s Rotterdam en Den Haag. Het lokale gehalte is ver te zoeken. Dat het lokale gehalte ver te zoeken is heeft een aantal oorzaken:
1. Toezicht door Commissariaat voor de Media / ICE-norm.
Een publieke lokale omroep is verplicht om élke dag tussen 07.00 uur en 23.00 uur élk uur te vullen met minimaal 50% aan Informatie, Cultuur en Educatie. Voor een vrijwilligersorganisatie is dat veel te veel. Het is een norm die slechts door een enkeling gehaald wordt. Tsja, er zijn er ook die meer dan 50% halen… Gemiddeld genomen haalt een lokale omroep 30 tot 40%. Zo’n norm ligt meer voor de hand en is dus haalbaar. Wie dat niet haalt (minimaal 1X per jaar onderzoek naar programmering!) zou zijn vergunning moeten kwijtraken.
2. Productie programma’s.
Iedere omroep mag door anderen programma’s laten maken. Feeling met de gemeenschap waarvoor de programma’s worden gemaakt is bij die “productiebedrijfjes” ver te zoeken. Waar het om draait is dat de productiemaatschappij zegt dat er geld verdiend kan worden, maar wel met de door hun voorgestelde programmering. Dat die dan verre van lokaal is mag duidelijk zijn.
3. Kennis van zaken.
Die is vooral bij de gemeentebesturen minimaal. Uiteindelijk is men er in mijn gemeente achter gekomen dat publieke lokale radio nou net even wat anders is dan alleen 24u p/d de beste mix draaien, uiteraard zonder (noemenswaardige) ICE. De gemeente wilde dus eerst (terecht!) absoluut géén subsidie geven. Nu wel omdat men heel blij is met het resultaat wat de lokale omroep in de ether brengt.
4. Kweekvijver.
De publieke lokale omroep is een kweekvijver voor talent, dat heeft het verleden wel bewezen. En ook nu nog worden er regelmatig aanstormende talenten “gestald” bij een lokale omroep om ervaring op te doen. Beginnen bij een regionale- of landelijke omroep is voor weinigen weggelegd. En piratenstations zijn er nog maar te weinig om daar ervaring op te doen.
Modulatie
Waar ik mij meer en meer groen en geel aan erger is de modulatie van een aantal landelijke radiostations. Ik noem een 3FM, radio538 en YorinFM. Waarom een processing waar de honden geen brood van lusten? Stelt u zich eens voor dat u bij de vakhandel een mooie installatie koopt en de door u gedraaide CD’s uitsluitend in 3FM kwaliteit te beluisteren zijn. Doe mij een lol en neem een muziekje op van de door mij genoemde stations waarvan u ook de CD heeft. En ga dan maar eens vergelijken. Het resultaat is zo bedroevend dat de tranen in uw broek staan en u al soppend verder moet. Om over het pitchen (het sneller draaien van de muziek) of het “hacken” in een muziekstuk nog maar te zwijgen.
Waarom zijn buitenlandse stations wel in staat om CD-kwaliteit op de radio ten gehore te brengen? OK, van de VRT en BBC wordt beweerd dat de modulatie te vlak is. Maar daarom zit er juist bass, treble of een equalizer op de stereoset. U kunt dan zelf de modulatie naar believen instellen. Ik heb daar de processing van de diverse stations niet voor nodig. Ik kan dat zelf wel.