Volgens 55 procent van de Nederlanders horen shows en entertainment horen thuis bij de publieke omroep. Dat blijkt uit een continu-onderzoek van mediabureau Stroom onder 532 mensen van 15 tot 55 jaar.
De ondervraagden waarderen de publieke omroepen om hun kerntaken (nieuws, educatie, sport, jeugd en documentaires) maar vinden tegelijkertijd ook de luchtiger programma’s zoals Get the Picture, Blik op de weg en Ook dat nog goed passen op de publieke netten.
Dat geldt in bun ogen minder voor programma’s als Costa of All Stars. En ook Postcodeloterij en Een tegen honderd horen niet thuis op het publieke net, meent maar liefst 29 procent. Daarentegen stelt bijna tweederde dat het Nederlands elftal te zien moet zijn bij de publieke omroep.
De commerciëlen worden wat betreft ontspanning hoger aangeslagen. Zo scoort RTL4 gemiddeld hoog op nieuws, soaps, speelfilms en drama en SBS6 met speelfilms en in mindere mate met nieuws en sport. In het onderzoek is ook de houding ten aanzien van reclame op de publieke zenders onderzocht. Indien de publieke omroep reclamevrije netten wil dan zal per jaar gemiddeld 35 euro extra per huishouden betaald moeten worden. Meer dan 70% van de ondervraagden is echter niet bereid dit bedrag te betalen. [Spreekbuis]