De meeste luisteraars zijn in staat om de grote radiostations binnen dertig seconden te herkennen. Dat blijkt uit een door Intomart en Ad Roland Media Services uitgevoerd onderzoek. De ondervraagden kregen allemaal van verschillende radiostations korte geluidsfragmenten te horen. In dit geluidsfragment zat een jingle van de zender in kwestie (uitsluitend instrumentaal), een voor de zender kenmerkend geluidsfragment, eventueel gesproken woord (of nogmaals een jingle) en vervolgens een karakteristiek geluidsfragment. Sky Radio wordt als beste herkend; Noordzee FM staat onder aan de ranglijst.
Bij het onderzoek heeft iedere ondervraagde zijn of haar voorkeuren aangegeven voor een radiostation. Dit is gebruikt om onderscheid te kunnen maken in de resultaten. Het primaire radiostation van een luisteraar is dat station waar het meest naar wordt geluisterd; het secundaire radiostation is nummer 2 op de voorkeurenlijst.
Sky Radio 101FM voert alle ranglijsten aan. Bij de gehele groep ondervraagden wist 54 procent het radiostation binnen 30 seconden te herkennen. Bij de primaire en secundaire luisteraars waren deze percentages zelfs 87 en 77 procent.
Radio 2 doet het ook goed qua herkenbaarheid: de zender staat op de tweede plaats. Een kwart van alle ondervraagden herkende de zender uit het geluidsfragment. Onder de Radio 2 luisteraars was dit 82 en 54 procent. De derde plaats is voor Classic FM, waarvan de herkenbaarheid alleen onder de eigen luisteraars is gemeten (81 en 89 procent), terwijl Radio 1 op de vierde plaats staat (ook hier is alleen de herkenbaarheid onder de eigen luisteraars gemeten. Dit is 80 en 59 procent).
Radio 538 (algemeen 27 procent, primaire luisteraars 73 procent, secundaire luisteraars 59 procent), Yorin FM (algemeen 18 procent, primaire luisteraars 73 procent, secundaire luisteraars 56 procent), Radio 3FM (algemeen 22 procent, primaire luisteraars 71 procent, secundaire luisteraars 43 procent) en Radio 10FM (algemeen 17 procent, primaire luisteraars 71 procent, secundaire luisteraars 63 procent) volgen.
Noordzee 100.7FM doet het opvallend minder goed dan de andere stations qua herkenbaarheid: slechts 9 procent van de totale groep ondervraagden herkent het station. Ook onder de eigen luisteraars scoort de zender minder dat de concurrentie: 33 procent. Daarnaast herkent 21 procent van de secundaire luisteraars het station. [MvD]