Ton Lathouwers werd onlangs tijdens de uitreiking van de Marconi Awards uitgeroepen tot radioman van het jaar. De jarenlange succesformule van Sky Radio, de perikelen rondom de frequentieveiling en de start van Radio Veronica zijn maar een paar redenen, waardoor hij deze prestigieuze titel veroverde.
Ton, die uiteraard heel trots is op deze award, vertelt wat hij zelf vindt van zijn bekroning tot radioman van het jaar en blikt terug op zijn beginjaren in de radiobusiness.
Hoe word je radioman van het jaar?
Dat is iets waar je zelf eigenlijk niets over te zeggen hebt.
Elk jaar nomineert het vakblad Broadcast Magazine een aantal personen uit de media die het afgelopen jaar opvallend in het nieuws hebben gestaan en of bepaalde prestaties hebben gerealiseerd. Zo is Sky Radio jaren geleden verkozen tot radiostation van het jaar en zijn er regelmatig mensen van ons radiostation genomineerd. Dit jaar stonden onder andere Lex Harding (Radio 538), Martin Banga (Sky Radio) en ondergetekende op de nominatie en dat is natuurlijk sowieso al leuk en een eer.
Waarom heeft de jury jou tot radioman van het jaar uitgeroepen?
Volgens het juryrapport voor: “Het binnenhalen van Radio Veronica; mijn poging Radio 10 van de ondergang te redden en het 7 jaar marktleiderschap van Sky Radio”. Mooie woorden richting mijn persoon, maar ik zie het eigenlijk niet als een persoonlijke bekroning van de jury, maar als een bekroning van alle medewerkers van Sky Radio tot ‘omroepteam’ van het jaar. We hebben het tenslotte met z’n allen het afgelopen jaar gedaan en daar ben ik trots op.
Hoe ben je in het radiovak terecht gekomen?
Dat was in maart 1980. Het presenteren van radioprogramma’s leek me wel wat en ik had een proefprogramma gemaakt voor de zeezender Radio Caroline dat de mensen achter deze piratenzender blijkbaar beviel. Hierdoor werd ik naar het zendschip gestuurd. Mijn avontuur duurde precies 3 dagen, want na slechts een paar programma’s te hebben gemaakt, zonk het zendschip de “Mi Amigo” in een windkracht 12 op volle zee. Wij werden ternauwernood van het zinkende schip gehaald. Daarna ben ik bij de lokale radiopiraat Radio Unique in Amsterdam terecht gekomen om vervolgens bij Veronica aan de slag te gaan. In de zomer van 1988 zijn we gestart met Sky Radio.
Wat is het geheim om van een radiostation een succes te maken?
Alles valt of staat met het maken van een goed radioprogramma. Dit moet kloppen en is de basis van elk radiostation. Sky Radio startte in 1988 als eerste radiostation in Nederland met een herkenbaar programmaformat. Nu is het ondenkbaar dat een radiostation elk uur anders klinkt, maar het was een revolutie in 1988 dat er ineens een radiostation was met elke dag de hele dag lekkere, herkenbare muziek. Alle andere radiostations hebben hun programmering moeten aanpassen na de komst van Sky Radio, zowel publiek als commercieel. Ook tegenwoordig is Sky Radio nog zeer onderscheidend en uniek in vergelijking met onze collega’s en we zullen er alles aan doen om dit zo te houden. We denken continu mee met de veranderende wensen van de luisteraars.
Wat waren voor jou de hoogtepunten van de afgelopen 15 jaar Sky Radio?
Lastig om te melden, want er is nogal wat gebeurd sinds Sky Radio is gestart met uitzenden. Een recent hoogtepunt is toch wel het verkrijgen van een mooi FM pakket afgelopen zomer (101 FM).
Wat heb je met het merk Veronica?
Iedereen kent Veronica en elke Nederlander heeft wel iets met Veronica. Voor iedereen die werkzaam is in de media en radio geldt dat Veronica onlosmakelijk verbonden is aan radiogeschiedenis, een beleving en gevoel dat je niet loslaat. Het heeft iets magisch en moois. We zijn er dan ook erg trots op dat de Vereniging Veronica medeaandeelhouder is geworden van de Sky Radio Group en dat wij het radiostation Veronica vanaf heden exploiteren. Het voelt goed.
Wat zijn je verwachtingen van Sky Radio 101 FM, Radio Veronica en Classic FM?
De positie van Sky Radio 101 FM staat als een huis, ook al komt er meer concurrentie en groeien de radiostations wat dichter naar elkaar toe in deze volle markt. Sky Radio blijft de bereikszender van Nederland. Verder wijst alles erop dat het format van Radio Veronica een schot in de roos is gebleken. En om in de woorden van Rob Out te blijven: ‘It has only just begun’, dus dat belooft nog wat. Voor Classic FM moet ik zeggen dat de luistercijfers voor een kabelstation natuurlijk ongelooflijk goed zijn. Gelukkig zien we ook steeds meer adverteerders die dit realiseren en trekt de omzet weer aan na de ‘FM loze shock’ van een paar maanden geleden. Ik ben dus zeer positief over de verwachtingen van onze radiostations.
Wat zijn je (radio)plannen voor de toekomst?
Ons bedrijf bruist van de ambitie en radio-energie dus er is nog veel te verwachten. [SkyRadio/Radio.nl]