De nieuwe imagocampagne van 3FM Serious Radio heeft onder jongeren van 13-35 jaar al na drie maanden een grote naams-bekendheid opgebouwd. Dit blijkt uit onderzoek dat de afdeling Kijk- en Luisteronderzoek in opdracht van 3FM heeft uitgevoerd. Niet alleen is de naamsbekendheid van de nieuwe imagocampagne hoog, de slogan ‘Serious Radio’ en de verschillende commercials worden stuk voor stuk goed gewaardeerd.
Op 1 september 2003 kwam 3FM met een gedeeltelijk nieuwe programmering. Om dit aan te kondigen en de zender beter bekend te maken bij de jongeren tussen 13 en 24 jaar werd een imago-campagne en een nieuw logo gelanceerd: 3FM Serious Radio. In de campagne staan drie muziek-stromingen centraal: alternative, dance en urban. Rond die stromingen heeft bureau Bates Not Just Film drie tv-commercials en verschillende print-uitingen gemaakt die op MTV/TMF, Nederland 1,2 en 3 en in verschillende jongerenbladen te zien is geweest.
In de eerste drie maanden dat de campagne nu loopt, is 66% van de jongeren tussen 13 en 24 jaar bekend met de imagocampagne. Van de jongeren tussen 25 en 34 jaar zegt 52% de campagne te kennen. Ruim 40% van de jongste doelgroep is bekend met de slogan, daarvan zegt bijna de helft dat het een goede slogan voor 3FM is.
In de groep 13-24 jaar geeft 54% bovendien aan de campagne en slogan tamelijk tot zeer aansprekend te vinden. Tot 80% van de jongeren vinden de tv-commercials tamelijk tot goed bij de popzender passen. De print-uitingen scoren iets lager. Op de vraag hoe men de campagne in zijn geheel beoordeeld, worden trefwoorden: Jong, druk, origineel, vernieuwend, cool, aansprekend en ‘bij 3FM passend’ het meest genoemd.
Zendercoördinator Florent Luyckx: “Ik ben heel tevreden met deze resultaten, het bewijst dat we in korte tijd een goede positie hebben verworven. Als méér dan de helft van je doelgroep je campagne al na drie maanden kent, doe je het gewoon goed. Veel belangrijker vind ik dat onze eigen DJ’s al vanaf het begin deze campagne hebben omarmd. Alle jocks spelen vaak met het thema Serious Radio, dat werkt na een extra uitzending van het 3FM Nieuws, maar ook na een half uur onzin van Giel Beelen.” [Radio.nl]