Een digitale kerst

De Britse radioindustrie heeft zich ingespannen om DAB eindelijk in de huiskamers en keukens van de grote menigte te krijgen. Alles is klaar voor een digitale kerst.

Virgin Radio kreeg meer dan 30.000 aanmeldingen te verwerken in een vier weken durende DAB weggeefactie. “Deze respons bewijst dat consumenten zitten te smachten om sets en ik hoop dat wij er aan meegewerkt hebben om de DAB-radio het kerstkado van 2003 te maken,” aldus Paul Jackson, programmadirecteur van Virgin Radio. De actie werd uitgevoerd in samenwerking met radiofabrikanten en electronicaketens waaronder Dixons. Omdat er maar 600 radio’s weg te geven waren, moest de rest naar de winkel. En dat heeft de novembercijfers van fabrikanten en retailers een behoorlijke duw in de rug gegeven. Wekelijks stegen de verkoopcijfers.

Ook de BBC heeft zich voorbereid op kerst. De BBC lokt luisteraars met bijzondere programma’s naar DAB. In de week van kerst wordt de muziekprogrammering van BBC 6 Music bepaald door Radiohead. Radiohead zal in de kerstweek luisteraars verwennen met bijzonder materiaal dat ze in de BBC archieven hebben gevonden. De playlists worden doorspekt met de favoriete nummers van de band en elk lid van de band krijgt drie uur om samen met een DJ een programma te verzorgen. Aangezien de fanbase van de groep in Engeland nog steeds heel groot is, zal dat – hopen retailers – de kerstverkopen nog verder opschroeven. Met behulp van een spectaculaire special is de hoop dat meer en meer muziekfans DAB stations zullen vinden.

‘Make time for DAB’
De BBC verstuurde vlak voor kerst een Digital Press Pack aan journalisten met het bericht van de Radiohead special. In het press pack werd ook aangekondigd dat BBC7 vanaf nu 24 uur per dag mag uitzenden. De DAB afdeling van de BBC kon deze week een feestje vieren, BBC7 is een jaar oud. Ondertussen vliegen op TV de ‘make time for DAB’ spotjes met grote regelmaat over het BBC beeldscherm. De DRDB, het Britse DAB promotiebureau, gooit nog extra gewicht in de strijd door op 260 commerciële stations DAB-spots uit te zenden.

Het mag aan niets ontbreken voor een positieve beeldvorming over DAB, met name journalisten worden in de watten gelegd. De meeste radiofabrikanten hebben geen recensiemodellen meer op de plank. Alle mogelijke manieren worden aangegrepen om het nieuws van DAB in de pers en kopers in de winkel te krijgen.

Al eerder had de Radio Advertising Bureau (RAB) op een Europese radioconferentie laten zien dat de industrie ook klaar staat voor de commerciële uitbating van DAB. Het advertentiepromotiebureau van de commerciële zenders ziet veranderingen in luistergroepen en voorspelt een grote hoeveelheid verschillende uitingsvormen voor reclamemakers op Digitale Radio. Alles wijst op een lucratieve kerst voor Digitale Radio in Engeland. [Catalyst/Radio.nl]

Gerelateerde berichten