Intomart GFK verlengt luistercijfer contract tot 2006

De Stichting Platform Radio-Exploitanten (PRE) en Intomart GfK hebben een nieuwe overeenkomst ondertekend voor de uitvoering van het Continu LuisterOnderzoek (CLO) tot 2006.

De huidige opzet van meting middels het dagboek wordt gecontinueerd. Naast de papieren versie krijgen respondenten de optie om het luistergedrag online via een internetdagboek in te vullen. Tevens gaat de Stichting PRE experimenteren met de mogelijke toekomstige ontwikkelingen in radio-onderzoek: volledige on line uitvoering van het onderzoek en de inzet van elektronische radiometers.

Erik de Zwart, voorzitter van de Stichting PRE – zegt over het nieuwe contract: “Het vernieuwde luisteronderzoek biedt het beste van twee werelden: de continuïteit in de betrouwbare meting van luistercijfers is gegarandeerd en daarnaast wordt hard gewerkt aan de toekomst van het onderzoek. Het CLO handhaaft zo zijn wereldwijde toppositie qua innovatief onderzoek.”

Marion Appel – Directeur Media Onderzoek bij Intomart GfK – “De trend is duidelijk zichtbaar dat radio meer en meer beluisterd wordt. Daarmee is Radio ook een van de sterkst groeiende reclamemedia in Nederland. Intomart GfK is blij die ontwikkeling met goede luistercijfers te kunnen blijven onderbouwen”.

In het kader van het nieuwe contract voor het Continu Luisteronderzoek worden de komende jaren de volgende zaken doorgevoerd of getest:
– mogelijkheid voor alle deelnemers om het radiodagboek via internet bij te houden
– speciale benadering van potentiële allochtone respondenten in hun eigen taal
– herbenadering voor deelname van potentiële respondenten een half jaar na het eerste contact
– test met elektronische radiometers
– test met volledige online werving en deelname aan het onderzoek
– test met het afnemen van een extra vragenlijst over interesses, leefstijl en productgebruik
– test met een variabele deelnameduur aan het onderzoek
– test met een alternatieve lay-out van het radiodagboek

Het CLO uitgevoerd door Intomart GfK meet continu het luistergedrag van de Nederlandse bevolking. Elke maand rapporteert Intomart GfK deze cijfers op basis van weekmetingen van circa 10.000 personen van 10 jaar en ouder. [Persbericht Intomartgfk / Radio.nl]

Gerelateerde berichten