Hard tegen hard in kort geding overname Colorful Radio

De Nederlandse Vereniging van Commerciële Radio (VCR) beschuldigt de NOS en de NPS ervan dat ze Colorful Radio via de achterdeur met publieke middelen binnenloodsen. En dat zonder aan enige drempeleisen te voldoen, waar nieuwe publieke omroepen automatisch mee te maken krijgen.

In het kort geding dat de VCR tegen de twee publieke omroepen heeft aangespannen, wordt geprobeerd om de overname van Colorful Radio ongedaan te maken. De VCR is van mening dat de regels van de Mediewet worden overschreden en meent tevens dat de NOS het gebied stapje voor stapje op commerciële wijze aan het uitbreiden is. Colorful Radio wordt als een concurrent gezien die niet alleen hetzelfde publiek bereikt als de commerciële zenders, maar tevens op dezelfde adverteerders aast.
 
Eén van de belangrijkste strijdpunten tussen de twee partijen is de vraag of de overname van Colorful Radio als een neventaak of een nevenactiviteit moet worden. De NPS ziet de overname als een neventaak, wat inhoudt dat deze gefinancierd mag worden met publiek geld. Een neventaak is direct verbonden met de uitvoering van de hoofdtaak. De VCR is juist van mening dat het een nevenactiviteit betreft. Dat houdt in dat de overname een commerciële inslag heeft en dat de omroep dit niet met publiek geld mag financieren. De VCR wijst op het feit dat Colorful Radio ook als commercieel station begonnen is en de publieke omroep het station in dezelfde vorm wil doorzetten.
 
De publieke omroep beschouwt de overname als een neventaak omdat de allochtone doelgroep ook bereikt moet worden. Op vijf reguliere radiozenders is dit volgens de NPS niet mogelijk. De VCR is echter van mening dat de publieke omroep de programmering op Radio 1 t/m 5 moet aanpassen om deze doelgroep alsnog te bereiken. De NPS gaat hier tegenin met het argument dat deze zenders een door de overheid opgelegd profiel hebben, die nagevolgd moet worden. En binnen deze profielen wordt de beoogde allochtone doelgroep niet bereikt. Aangezien het de hoofdtaak van de publieke omroep is om programma’s te maken die zijn gericht op alle bevolkings- en leeftijdsgroepen van verschillende omvang en samenstelling, wordt de overname van Colorful Radio gezien als een neventaak. Lees verder

Gerelateerde berichten