Duidelijke verschil tussen publiek en commercieel

Kijkers zien de verschillen in zenderprofilering tussen publieke en commerciële zenders, zo blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam en de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciele Communicatie. Bij het onderzoek werd gebruik gemaakt van de zes dimensies van de WaardeMonitor: relaties of prestatie, sociaal of individueel georienteerd, waarden van oudsher of waarden van nu, zekerheid of uitdaging, gezinsleven of vrijheid en conformeren of je eigen weg gaan.

Op basis van de verkregen profielen ontstond een meetinstrument dat specifiek geschikt is voor de Nederlandse markt. Kijkers blijken de verschillen tussen publieke en commerciele zenders in de zes dimensies goed te kunnen zien. De twee groepen zenders scoren op alle dimensies tegenovergesteld. Publieke zenders staan voor vakmanschap, ambitie, sociale opstelling, verantwoordelijkheid, behulpzaamheid, bezit hebben, geborgenheid, kinderen, in jezelf geloven en geen meeloper zijn. De commerciele zenders staan voor vriendschap, partners, gezelligheid, leuke dingen doen, genieten, jezelf vermaken, uitdaging, geen problemen hebben, spontaniteit en status.[Antenne2/Radio.NL]

Gerelateerde berichten