Interactieve tv slaat nog niet aan

In vergelijking met andere Europese landen komt interactieve digitale televisie in Nederland moeizaam van de grond. Volgens het deze week verschenen TNO-rapport ‘Netwerken in cijfers’ lag het totale aantal abonnees digitale abonnees eind 2003 op bijna 710.000. Europees koploper Groot-Brittannië telt circa drie miljoen gebruikers.

Het grootste deel van de Nederlandse gebruikers (585.000) heeft een satelliet-abonnement bij CanalDigitaal. Via de kabel maakten eind vorig jaar 99.456 mensen gebruik van digitale televisie. Digitenne telde slechts 25.000 abonnees.

Opmerkelijk is dat het aantal abonnees van digitale tv via de kabel vorig jaar met 1,3 procent is afgenomen. Vooral bij Casema was de afname groot: 47procent. Het kabelbedrijf zette de dienst op een laag pitje in aanloop naar wijzigingen in het aanbod. Het aantal abonnees van CanalDigitaal groeit al drie jaar met een kwart per jaar. De reden voor de geringe toename in Nederland is een beetje het verhaal van de kip en het ei. Verspreiders als kabel- en satellietbedrijven willen wel, maar tv-producenten en omroepen maken hun programma’s vanwege de extra ‎kosten nog nauwelijks interactief.

Daardoor vinden de meeste consumenten het niet aantrekkelijk een duurder digitaal pakket en de benodigde setup-box aan te schaffen. Diverse onderzoeksbureaus verwachten echter een sterke groei van digitale tv de komende jaren. Jupiter MMX denkt dat de toevoeging van interactieve diensten daarbij toch als aanjager dient. Tegen 2007 maakt volgens de marktonderzoeker mogelijk meer dan negentig procent van de Nederlandse huishoudens gebruik van een digitale tv-aansluiting met interactieve diensten.[Wegener/Radio.NL]

Gerelateerde berichten