Televisiekijken verschilt per Europees land

Televisiemaatschappijen die zich op Europa richten, splitsen hun doelgroepen meestal op in jongeren, sporters of decision-makers. Eigenlijk verschillen de landen hiervoor te veel van elkaar. Geografie, geschiedenis, klimaat en economie hebben ook veel invloed op het kijkgedrag.

De belangrijkste verschillen in Europa: het Verenigd Koninkrijk kent de hoogste penetratiegraad van digitale tv: 39%. Dat is tweemaal zo hoog als in de andere vijf grootste Europese markten. Verder kijken Britten veel televisie: 231 minuten per dag, terwijl het gemiddelde 209 minuten is.

In Frankrijk heeft 35% van de huishoudens een kabelverbinding, maar ook satellietzender Canal+ heeft een aanzienlijk marktaandeel. Met 208 minuten per dagen kijken de Fransen gemiddeld veel tv.

De Duitsers kijken gemiddeld evenveel tv als de rest van Europa. Italianen kijken 238 minuten per dag tv en hun kijkpatroon telt net als in Spanje twee pieken: ’s avonds en midden op de dag als de zon het heetst is. De Spanjaarden kijken 217 minuten per dag tv. Scandinavie heeft commerciele tv het langst buiten de deur weten te houden. De Polen kijken met 246 minuten per dag na de Hongaren het meeste tv van alle landen. [Mediaweek/Radio.NL]

Gerelateerde berichten