Vanaf donderdag 17 juni dreigen er Amerikaanse taferelen te ontstaan boven Antwerpen. Zowel het commerciële Q-Music als de VRT sturen dan een helikopter de lucht in om verslag te doen van de verkeerschaos rondom de stad aan de Schelde.
Op 17 juni starten namelijk grootschalige onderhoudswerkzaamheden aan de Ring om Antwerpen (R1). Verwacht wordt dat het verkeer tijdens de spits flinke vertragingen zal oplopen. Om de automobilisten zo goed mogelijk te informeren over de situatie in en om Antwerpen, kondigde Q-Music eind april aan dat het een helikopter de lucht in zal sturen.
Naar eigen zeggen brengt de commerciële hitzender op dit moment de meest actuele verkeersinfo van de Vlaamse radio. Voor Q is het een erezaak geworden om de beste verkeersinfo te blijven geven. Volgens Q hebben voorbeelden uit het Buitenland aangetoond dat men vanuit de lucht sneller een duidelijk beeld heeft van de verkeerssituatie. Vooralsnog gaat de helikopter alleen tijdens de spits in.
Maar ook voor het geven van verkeersinfo geldt: als er één schaap over de dam is, volgen er meer. Een aantal dagen gelden kondigde de VRT namelijk aan dat het ook vanuit de lucht verslag gaat doen van de problemen in- en om Antwerpen. De publieke omroep zal overigens geen eigen helikopter de lucht in sturen maar maakt gebruik van de verkeershelikopter van de VAB. Radio 2 Antwerpen (97.5 FM) zal een rechtstreekse verbinding krijgen met de helikopter en de actuele info hieruit zal elk half uur te horen zijn tussen 6 en 9.30 uur en 15.30 en 19.30 uur. Tevens brengt Radio 2 Antwerpen ter gelegenheid van de start van de werkzaamheden een extralange Ochtendpost.
En zo dreigt het dus gezellig druk te worden in het Antwerpse luchtruim en begint het een beetje wat weg te hebben van het luchtruim van een gemiddelde stad in Amerika. Hier is het namelijk al sinds jaar en dag de gewoonte dat radiostations het luchtruim kiezen voor het doorgeven van verkeersinformatie. In Europa gebeurt dit ook in o.a. Londen (Capital FM) en Berlijn (104.6 RTL).
Met de strijd om de beste verkeersinfo lijkt een nieuw tijdperk in te gaan in de strijd om de luisteraar. De VRT voelt de hete adem van de commerciële radiostations in haar nek. De afgelopen maanden wisten Q en 4FM flink wat luisteraars weg te snoepen bij de publieke zenders. Met name Radio Donna zag haar marktaandeel dalen. Door het inwerking treden van het nieuwe frequentieplan zal de opmars van de commerciële zenders zich naar verwachting doorzetten. [R.S.]