Na Amerika begint ook Engeland langzaam warm te lopen voor betaalde muziekdiensten. De webwinkel van Apple speelt hierbij een belangrijke rol. De laatste maanden gaat het ineens hard met het aantal betaalde muziekdownloads in het Verenigd Koninkrijk. Werden er in de eerste vijf maanden van dit jaar nog maar een half miljoen tracks via betaaldiensten gedownload, inmiddels is het totale aantal dit jaar gestegen tot twee miljoen.
Dit blijkt uit cijfers van de Britse platenindustrie, de BPI. Als een totale verrassing komen de cijfers evenwel niet. In mei en juni waagden twee Amerikaanse muziekdiensten de overstap naar Engeland: Napster en de iTunes Music Store van Apple.
Opvallend is verder dat de traditionele muziekverkopen (via cd) aan de overkant van Het Kanaal zijn gestegen. De opmars van digitale verspreiding staat een groeiende cd-verkoop blijkbaar niet in de weg.
Het Britse online succes is overigens relatief. RealNetworks meldt gelijktijdig dat het in één week online meer dan een miljoen liedjes heeft verkocht in de VS. Onlangs verlaagde het bedrijf de prijs per muziekdownload tot 49 dollarcent, in een poging Apple de loef af te steken.
Microsoft-winkel
Het wachten is nu op de muziekdienst van Microsoft, die onder de vlag van MSN zal worden gelanceerd. Naar verwachting wordt hier later deze week een aankondiging over gedaan. Microsoft heeft hierbij een belangrijk wapen in handen: de huidige 130 miljoen gebruikers van de Windows Media-software.
Volgens geruchten brengt Microsoft namelijk een sterke koppeling aan tussen deze mediasoftware en de online muziekwinkel. Naar verwachting zal de MSN Music Store zo’n zestig digitale muziekspelers ondersteunen. De iPod zit daar niet bij, zo meldt Mercury News. Overigens kunnen internetters nu al muziek via MSN kopen, maar dat gaat via de Britse muziekdienst OD2. [Webwereld/Radio.NL]