Nederlanders hebben nog steeds de neiging om hun tv-gedrag flink vooruit te plannen. De AVRO speelt op die behoefte in door vanaf volgende week met een derde televisiegids (naast de AVRObode en TeleVizier) te komen.
Die uitgave heet TVFilm en richt zich vooral op films, maar valt ook op doordat het blad tweewekelijks verschijnt. ,,Met onze huidige gidsen merken we dat abonnees een week van tevoren al aankruisen wat ze op een bepaalde dag op televisie willen gaan zien. Een tweewekelijkse gids komt helemaal aan die behoefte tegemoet”, zei hoofdredacteur P. Houben van de AVRO-gidsen woensdag.
De makers hebben de bladformule vooraf uitgebreid getest. Vooral lezers van dertig jaar en ouder, meestal mannen, vormen de kerndoelgroep. Naast tv- en filmgegevens is er in TVFilm daarom ook ruimte voor sport, games, home entertainment en muziek. De tweewekelijkse frequentie is gebruikelijk in landen als Duitsland, Frankrijk en Vlaanderen en is daar een succes.
Commissariaat
Het Commissariaat voor de Media moet nog beoordelen of het derde AVRO-blad een geoorloofde nevenactiviteit van de omroep is. ,,Maar wij verwachten geen problemen”, aldus Houben. ,,We moeten de eerste drie exemplaren van TVFilm opsturen naar het commissariaat en daarna bepalen zij of het toelaatbaar is.”
Het nieuwe blad heeft geen bekende columnisten of medewerkers uit de filmwereld aangetrokken. Wel is de strip ‘Cowboy Henk’ van Kamagurka in het blad te lezen. Die strip stond vroeger in Nieuwe Revu, maar was daarna niet meer in Nederlandse bladen te zien. Met 180 pagina’s afficheert TVFilm zich als ,,de dikste tv- en filmgids”. [Planet/Radio.NL]