Endemol in conflict met grootste klant

RTL wil vanaf volgend jaar structureel minder programma’s afnemen van Endemol. De Nederlandse tak van het mediaproductiebedrijf stevent hiermee af op een conflict met zijn grootste klant.

RTL grijpt het vertrek van John de Mol bij het productiehuis aan om onder de verplichting uit te komen om jaarlijks voor euro 52 mln programma’s in te kopen. RTL wil in 2006 voor hooguit euro 39 mln afnemen. RTL-topman Fons van Westerloo wil ook volgend jaar al snijden in de contractuele verplichting.

Een clausule in het contract geeft RTL het recht om in 2006, het laatste jaar van de driejarige overeenkomst, een kwart minder te besteden als een sleutelpersoon Endemol verlaat. Die bepaling stamt uit het midden van de jaren negentig en diende als garantie dat het succesvolle creatieve duo Joop van den Ende en John de Mol betrokken zou blijven bij de ontwikkeling van programmaformats.

Van Westerloo: ‘Zo’n contractvolume is niet meer van deze tijd. Het is niet flexibel voor ons. Ik vraag me af of Endemol genoeg creativiteit in huis heeft om voor euro 52 mln programma’s te maken. Wij denken aan een jaarvolume van tussen euro 35 mln en euro 40 mln. De boete die we moeten betalen voor het niet halen van de bestedingslimiet valt in het niet bij de besparing die we kunnen realiseren. Ik denk ook dat het beter is voor Endemol.’

Paul de Man van Endemol Nederland: ‘Hoewel wij contractueel nergens toe verplicht zijn, hebben wij RTL in juni een lijstje met uitgangspunten gezonden voor heronderhandeling over het lopende contract. Zij wilden met een eigen plan komen, maar sindsdien hebben wij van hen niets meer vernomen.’

Volgens Van Westerloo stuurt RTL deze week een reactie aan Endemol. Bovendien wil hij dat programma’s die zijn afgenomen maar nog niet uitgezonden ook meetellen voor het quotum. Wel is Van Westerloo bereid de duur van het contract te verlengen. Het huidige contract is substantieel lager dan de vorige overeenkomst. Toen spraken RTL en Endemol af dat de omroep jaarlijks euro 68 mln zou afnemen. Ook toen bevatte het contract een clausule die recht op korting zou geven als John de Mol zou vertrekken. De Mol stapte begin dit jaar op als creatief directeur bij Endemol Groep nadat moederconcern Telefónica de Nederlandse topman Aat Schouwenaar verving. [Financieele Dagblad/Radio.NL]

Gerelateerde berichten