Leningman Frits Bom moet van de buis

De tv-spot ‘de leningman’ waarin Frits Bom reclame maakt voor Becam-kredieten, moet van de buis. Bom, bekend van de Vakantieman en de Konsumentenman, geniet nog steeds het vertrouwen van het publiek en dat gaat niet samen met de ‘leningman’-reclame, vindt de Reclame Code Commissie.

De commissie heeft de reclameverkopers IP en de Ster bericht dat het spotje niet meer kan worden uitgezonden, aldus een woordvoerster. ,,Becam is niet in beroep gegaan tegen onze uitspraak. Daardoor wordt die bindend.”

DSB-woordvoerder Klaas Wilting – het financiële concern DSB uit Wognum is de eigenaar van onder meer Becam – houdt nog een slag om de arm. Het veroordeelde spotje met Bom draait misschien nog wel een week tot veertien dagen door, zo zegt hij. Daarna komt er een aangepaste reclame-uiting met Bom op de buis.

Dat het spotje aangepast is, heeft volgens Wilting niets met de uitspraak van de reclamewaakhond te maken. De verandering was allang van te voren gepland. Wilting noemt de uitspraak ‘onbegrijpelijk’. ,,De uitzending is duidelijk reclame. Het zit ook nog ingebakken in een reclameblok.”

Frits Bom zelf wilde gisteren vanuit Spanje niet reageren. Hij had met de DSB de afspraak gemaakt dat Wilting het woord zou voeren.

In ‘de leningman’ staat Bom in de studio bij een tribune met gasten. Daar praat hij met ‘meneer Huisman’ die elke maand ‘een hoop’ geld kwijt is aan zijn hypotheek. Bom: ,,En nu wilt u natuurlijk weten of dat goedkoper kan?” De voormalige Ombudsman legt de vraag voor aan de ‘specialist van Becam’. Die beantwoordt de vraag bevestigend: ,,Jazeker, meneer Bom. Via Becam betaalt hij namelijk een zeer lage rente over zijn hypotheek.”

Deze show zat een klager behoorlijk dwars, zo bleek uit een klacht bij de reclamecommissie. Bom gebruikte bij de leningman dezelfde setting als bij zijn programma’s Konsumentenman en Vakantieman, zo vond S. Veen uit Dieren. Als onafhankelijke derde stelde Bom allerlei misstanden aan de kaak en kwam hij op voor mensen die de dupe waren geworden van malafide praktijken, aldus de klager.

Bij de Becam-show is Bom niet onafhankelijk en wordt dus de consument misleid, klaagde Veen. De reclamewaakhond gaf hem gelijk. De commercial is opgenomen in een studio die zich in niets lijkt te onderscheiden van de studio’s waarin in het verleden door Frits Bom voorlichtende consumentenprogramma’s werden geproduceerd. Er is een tribune met publiek en op het podium aan tafel zit de deskundige.

Op het vertrouwen dat Bom in de eerder genoemde programma’s heeft opgebouwd, wordt volgens de reclamewaakhond voortgeborduurd. Veel tv-kijkers associëren Bom nog steeds met zijn strijd tegen misstanden. Dat Bom opnieuw gebruik maakt van dat vertrouwen, is in strijd met de reclameregels.[Algemeen Dagblad/Radio.NL]

Gerelateerde berichten