Niet elk tv-project van John de Mol wordt een succes. De Duitse commerciële zender Prosieben heeft een tv-serie met de succesvolle tv-producent De Mol zelf in de hoofdrol al na één uitzending gestaakt. Het was de eerste keer in zijn leven dat de oprichter van Endemol en bedenker van televisiehits als Big Brother niet achter, maar voor de camera te vinden was.
In het programma ‘Hire or Fire’, moesten tien kandidaten in twee teams proberen een baan als creative director met een salaris van 300.000 euro bij De Mol te bemachtigen. Wie niet goed genoeg was, werd er door De Mol persoonlijk uitgezet. Nadat maandagavond maar 6 procent van de Duitsers in de leeftijdscategorie 14 tot 49 jaar op de eerste aflevering had afgestemd, zette Prosieben de productie van Endemol onmiddellijk stop. ,,Als de kijker maar matig geïnteresseerd is in dit thema dan moet je de waarheid onder ogen zien”, verklaarde De Mol.
Meestal haalt Prosieben in de leeftijdscategorie tot vijftig jaar 12 tot 17 procent van de kijkers. ,,We hadden het programma met veel marketing ondersteund, iedereen wist wat er zou komen”, aldus een woordvoerder. ,,Dan is 6 procent gewoon te weinig.”
De recensies van de eerste uitzending waren niet vleiend. ,,Wie wil John de Mol zien, deze Rudi Carell van de tv-marketing?”, vroeg Spiegel Online zich af. De Mol was in de rol van bikkelharde tycoon niet erg overtuigend, oordeelde Die Welt vanochtend. Zijn muisgrijze jasje zat slecht en zijn Nederlandse accent hielp ook al niet, aldus de krant. Het format werd eerder in praktijk gebracht door de Amerikaanse onroerendgoedmagnaat Donald Trump in het succesvolle programma The Apprentice. Eind deze maand wil RTL een Duitse versie lanceren. [NRC/Radio.NL]