Staatssecretaris Van der Laan (Media) blijft van mening dat de drie publieke televisiezenders een gezamenlijk marktaandeel van 40 procent moeten halen. Dat blijkt uit haar mediabegroting.
Tweede-Kamerleden en ook beleidsmakers in Hilversum klagen de laatste tijd juist over de overheersende rol van de kijkcijfers. De critici vinden dat Publieke Omroep zich moet beperken tot uitzendingen waar commerciële zenders geen brood in zien. De bewindsvrouw is echter van oordeel dat de omroepen moeten streven naar het marktaandeel van 40 procent, omdat kijkers de publieke zenders dan in hun dagelijkse ‘kijkmenu’ blijven opnemen.
Als het aandeel lager wordt, bestaat het risico dat bepaalde groepen kijkers de publieke omroepen structureel links laten liggen. Wat betreft de vijf publieke radiozenders streeft Van der Laan naar behoud van het huidige luistertijdaandeel van 33 procent.
Toekomst
Zoals de D66-bewindsvrouw al eerder aankondigde, wil zij in het voorjaar van 2005 met een kabinetsvisie komen over de toekomst van de publieke omroep. Eventuele veranderingen als gevolg van die visie wil zij in 2008 laten ingaan. TROS-voorzitter K. van Doodewaerd meldde onlangs dat hij dat allemaal veel te lang vindt duren.
Volgens hem is de tv-markt zo in beweging dat de staatssecretaris veel eerder stelling moet nemen. Zo is mediaondernemer John de Mol van plan een nieuwe commerciële tv-zender te beginnen en overweegt de TROS het publieke omroepbestel te verlaten. De Mol kondigde aan bijvoorbeeld het eredivisievoetbal te willen uitzenden. [Planet/Radio.NL]