Er moet nog heel wat werk worden verzet voordat de vijf themakanalen die RvB-voozitter Bruins Slot onlangs op het Omroepcongres aankondigde, zijn gerealiseerd. De nieuwe projectmanager Joop Daalmeijer geeft zichzelf een jaar.
Nieuws, sport, parlement, cultuur en jongeren, dat zijn in grote lijnen de thema’s waar het om gaat. Daarnaast zijn omroepen vrij om met voorstellen te komen voor andere themakanalen. Initiatieven als VPRO’s 3VOOR12TV en de webradiokanalen van de AVRO zijn voorbeelden van al bestaande themakanalen: programmamateriaal dat niet op reguliere wijze in analoge vorm via ether en kabel wordt verspreid, maar via internet en digitale televisie wordt doorgegeven. Het distributiebeleid van de digitale kanalen komt net zoals dat het geval is bij de reguliere uitzendingen van de Publieke Omroep, onder verantwoordelijkheid van de Raad van Bestuur.
Oriënteren
Joop Daalmeijer is aangetrokken om de ontwikkeling van de ‘basisvoorziening’ van vijf themakanalen ter hand te nemen. Dat Daalmeijer voorlopig aanblijft als netcoördinator betekent niet dat hij deze nieuwe functie er wel even bij kan doen.
Daalmeijer: ‘We willen snel aan de slag met de themakanalen, maar ook de tijd nemen om een opvolger voor Nederland 2 te zoeken. Ik denk dat ik de eerste tijd, als er veel oriënterende activiteiten plaatsvinden, Nederland 2 er bij kan blijven doen.’
Ontwikkeling
Wat moet er allemaal gebeuren om vijf themakanalen te ontwikkelen en te introduceren? ‘In de eerste fase moeten heel veel dingen uitgezocht en uitgewerkt worden in een soort plan van aanpak voor de Raad van Bestuur. Hoeveel heb je nodig aan mensen, tijd en geld? Wat heb je programmatisch nodig, hoe zit het met de rechten en de digitale technieken? Eigenlijk moet alles in kaart gebracht worden. En de Publieke Omroep moet zijn strategische positie bepalen. Er moet met omroepen worden gesproken. Wat vinden zíj van belang? En de themakanalen moeten goed beschreven worden, allemaal in overleg met redacties, directies en deskundigen van de omroepen. Ik denk dat ik binnen een paar maanden hiermee klaar ben.’
Hergebruik
De Raad van Bestuur ziet themakanalen als een mogelijkheid om het aanbod van de Publieke Omroep te verbreden. Maar het moet wel snel en doelmatig gebeuren. Daalmeijer: ‘We gaan zo veel mogelijk werken op basis van bestaand materiaal. Gelukkig gaat een omroep als de NOS op thema werken (nieuws en sport) in de ‘nieuwe NOS’. Dat maakt een aantal zaken makkelijker. Maar als je het hebt over een nieuwskanaal moet je ook gaan kijken naar datgene wat de actualiteitenrubrieken beschikbaar hebben aan achtergrondinformatie en archiefmateriaal. In een digitale omgeving kun je tegen relatief lage kosten heel veel interessant materiaal ontsluiten. Creativiteit is belangrijk. En je moet denken in kolommen. Neem Nederland 1, 2 of 3. Daar horen ook bepaalde thema’s en radiozenders bij.’
Centraal
Wat moet er allemaal centraal geregeld worden, en wat kan aan de omroepen worden overgelaten? Daalmeijer: ‘Allereerst is er de distributie, die we centraal gaan organiseren. We moeten voorkomen dat we als publieke omroepen elkaar gaan beconcurreren in onderhandelingen met platformbeheerders, zoals satelliet en kabel. Je moet een onderhandelingspositie creëren. Daarnaast is de Digitale Voorziening van belang, waarin vanaf maart 2005 al het materiaal van de omroepen centraal en digitaal zit opgeslagen. Ook de eigen digitale voorziening van de NOS (Cyber NOS) is volgend jaar klaar. En we hebben in de plannen voor de nieuwe Multichannel eindregie al rekening gehouden met het uitspelen van meer kanalen. Een centrale uitspeelfaciliteit is dus relatief eenvoudig te realiseren.’
Invulling
Hoewel Daalmeijer nog moet beginnen met de invulling van de vijf centrale themakanalen heeft hij daar al wel ideeën over. ‘Ik verwacht dat een kanaal met alleen sport niet mogelijk zal zijn en dat het een combinatie zal worden van nieuws en sport. Het jeugdkanaal zal een jongerenkanaal voor 14+ worden, aangezien dat de groep is die de publieke omroepen – behoudens BNN – maar moeilijk kunnen bereiken. Wat betreft cultuur zijn er veel rechten verworven voor analoge distributie, maar er ligt heel veel materiaal waar nog een tweede ‘run’ op is. Dat gaan we allemaal goed uitzoeken.
En verder moet er onderhandeld worden met de rechthebbenden. En er is natuurlijk niks tegen een alliantie met een zender als het Frans-Duitse Arte. Alles overziend is het wel zo dat het rechtenprobleem het meestomvattende is.’ Desalniettemin is Daalmeijer optimistisch: ‘Nu een aantal kabelmaatschappijen digitale tv gratis gaat aanbieden en de breedbandinternetverbindingen steeds breedbandiger worden, kan het aantal mensen dat de nieuwe digitale kanalen ontvangt in hoog tempo toenemen. De ontwikkelingen gaan snel en ik denk dat we binnen een jaar vijf themakanalen hebben gerealiseerd.’ [Marieke Baan/Spreekbuis/Radio.NL]