Ouderen in televisiereclame eigenzinniger

Ze zijn nog steeds ondervertegenwoordigd in televisiereclames, maar ouderen vervullen wel meer verschillende rollen dan tien jaar geleden. Ze worden minder vaak neergezet als opa of oma, maar meer als bijvoorbeeld levensgenieter.

Dat blijkt uit onderzoek van de Ster in samenwerking met de Radboud Universiteit Nijmegen. De onderzoekers, Martine van Selm en Gerben Westerhof, deden een inhoudsanalyse van 117 televisiecommercials uit 2003 naar de rollen en metaforen die gebruikt worden om ouderdom te symboliseren.

Omdat in 1993 eveneens een inhoudsanalyse is uitgevoerd is het mogelijk te bekijken of de afbeelding van ouderen in televisiereclame nu anders is dan toen.

Ondanks dat er niet méér ouderen voorkomen in televisiereclame lijkt het er op dat de oudere kijker wel steeds serieuzer wordt genomen.

De Ster heeft eind 2003 onderzoek gedaan naar het daadwerkelijke gedrag van 50-plussers. Daaruit bleek dat deze doelgroep gevarieerder en “jonger” is dan tien jaar geleden. De afbeelding van 50-plussers in reclame sluit dus steeds beter aan bij hoe ze zijn.[Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten